Hem NYHETER CDON välkomnar ny köptrend och lönsam bredd i försäljningen under Black Friday-dagarna

CDON välkomnar ny köptrend och lönsam bredd i försäljningen under Black Friday-dagarna

Publicerat av: Redaktionen

CDON, Nordens ledande marknadsplats, meddelar idag att en halv miljon fler nordiska besök gjordes på marknadsplatsen under Black Friday-dagarna, 22 november till den 1 december, jämfört med förra året.

CDON välkomnar ny köptrend och lönsam bredd i försäljningen under Black Friday-dagarna 2

Kristoffer Väliharju, vd på CDON

Ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna i år visar att shoppingen breddats ut över alla dagarna snarare än centrerat på en dag likt tidigare år.

Konsumenterna lockades till CDON för att ta del av hundratusentals erbjudanden – flest lokala e-erbjudanden i Norden.

– Vi kan konstatera att vi dominerade Black Friday-dagarna inom digital handel. I år ser vi köplust som genomsyrar hela Black Friday-perioden, snarare än en enskild höjning på självaste Black Friday. Detta är en ny trend och en lönsam sådan. Startskottet den 22 november gick till rekord då omsättningen var hela 148% högre än under förra årets första kampanjdag. Vi ökar dessutom antalet nordiska besökare med 6% sedan förra Black Friday-perioden, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON.

– De kategorier som gick bäst var hemelektronik, hem & trädgård och leksaker & spel. Nyckeln till vår framgång är vår tjänstebaserade affärsmodell och vår strategi att skapa den bästa online marknaden för både kunder och handlare. Istället för att plocka fram egna erbjudande, så jobbar vi än mer närmare handlarna och tillsammans fick vi fram många och bra deals. Kampanjer som Black Friday är betydelsefulla för oss, för handlarna och för kunder – vi har en stark tro att så kommer det även att vara i framtiden men att köptrender kan komma att ändras och där behöver marknaden och CDON följa med och hålla taktpinnen, fortsätter Kristoffer Väliharju.

– Att vi har sett en riktigt fin och förmånlig bredd i försäljningen snarare än specifika toppar kan bero på att pandemin har förändrat förutsättningarna på marknaden och efterfrågan online är därför högre än någonsin. Jag vill tro att det är precis i detta läge en marknadsplats briljerar med sitt breda sortiment, säger David Olhed, CCO på CDON.

CDON välkomnar ny köptrend och lönsam bredd i försäljningen under Black Friday-dagarna 3

David Olhed, CCO på CDON

– Vi införde så kallad ”Deal of the Day” i år, med pangerbjudanden under vardera 24 timmar. Toppsäljande var Orrefors Gjutjärnsgrytor där vi, tillsammans med vår handlare Teknikproffset, sålde hela 1739st första dygnet. Även StylingAgenten bidrog till fin tillväxt. De erbjöd kunderna rätt deals inom vår skönhetskategori och stod för ett brett sortiment. Det är bara en av flertalet produkter som såldes i höga mängder de första dagarna och vi tror och hoppas att många av våra kunder har gjort besparingar inför julhandeln. Black Friday är i stor utsträckning gynnsamt för våra dryga 1300 handlare. Vår intention är att de givetvis ska främjas och denna period har varit ytterst förmånlig för många av dem, fortsätter David Olhed.

Små och medelstora handlare har sett en starkt tillväxt under hela året. I Q3 rapporterade CDON att handlarnas försäljning ökade med 100%.

CDON har en tradition av att erbjuda unika erbjudanden som sticker ut. I år erbjöd CDON sommarens mest maxade fotbollsupplevelse med privat tillgång till att se fotbolls-EM på Europas största flytande TV-skärm – från en lyxyacht!

Top 3 populäraste kategorierna:

  • Hemelektronik
  • Hem & Trädgård
  • Leksaker & Spel

Top 3 populäraste produkterna (omsättning):

  • Nintendo Switch
  • Apple iPhone 11 64GB Svart
  • AirPods PRO

Top 3 populäraste produkterna (antal sålda):

  • Reflexvästar
  • Harry Potter Complete Box (Blu-Ray)
  • Chernobyl (Blu-Ray)

Relaterade Artiklar