Hem NYHETER CDON och Giving People i gemensam julkampanj för att säkra julklappar till utsatta barn

CDON och Giving People i gemensam julkampanj för att säkra julklappar till utsatta barn

Publicerat av: Redaktionen

Rädda julen är ett gemensamt stödprojekt inför julen 2020.

CDON och Giving People i gemensam julkampanj för att säkra julklappar till utsatta barn 3Att handla julklappar online är en trend som växer för varje år och 2020 förväntas e-handeln nå nya höjder som en följd av Covid-19. Samtidigt har fler än någonsin svårt att få ekonomin att gå ihop till jul. Därför genomförs nu projektet Rädda julen där alla som handlar på CDON kan ge en donation när de handlar. Hjälporganisationen Giving People ser sedan till att pengarna oavkortat går till julklappar åt barn i ekonomiskt utsatta familjer.

Rädda julen innebär att CDON bidrar med 50 000 kronor till Giving Peoples hjälparbete. Utöver detta uppmanar de även sina julhandlande kunder att själva bidra. Antingen genom att lägga på 50 kr i kassan eller betala för en julklapp som finns på en av de önskelistor som Giving People samlat in från barn i ekonomiskt utsatta familjer. Giving People säkerställer att pengarna oavkortat går till julklappar åt dessa barn.

– Julen ska vara en tid av glädje och för barnen är julklapparna en viktig del. Därför vill vi bidra till att hjälpa fler barn att få fira jul som alla andra. Hos oss kan man hitta något för alla och därför har vi, tillsammans med Giving People och våra kunder, bestämt oss för att försöka rädda julen, säger CDONs vd Kristoffer Väliharju.

Ökad julhandel på nätet

Även om årets julhandel ännu är i sin vagga kan CDON redan se tendenser på att fler människor än tidigare kommer att göra sin julhandel via nätet. Antagandet är att det dels beror på en långtgående trend av ökad e-handel, men också på en bred anpassning till Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att i så god mån som möjligt undvika fysiska möten.

– CDON är Nordens största marknadsplats och med det kommer ett ansvar. Tillsammans med våra kunder kan vi påverka och göra julen bättre för många familjer. Det känns tryggt att ha med Giving People som ser till så att fler barn får de julklappar de önskar sig, säger CDONs vd Kristoffer Väliharju.

Om Giving People

Sedan hjälporganisationen Giving People startade sin verksamhet 2013 har de hjälpt tusentals ekonomiskt utsatta barnfamiljer genom olika stödinsatser. Behovet är alltid större inför jul då ekonomisk utsatthet blir som allra mest påtagligt. Och i år är det fler familjer än vanligt som har det knapert, något som kan bero på Covid-19s effekter på arbetsmarknaden.

– Det bästa med Rädda julen är att barnen får något som de faktiskt önskar sig. Eftersom barnen vi möter sällan får något nytt och i vissa fall ingen julklapp alls så känns detta extra viktigt. Nu får föräldrarna chansen att välja julklappar själva och det vet vi kommer göra stor skillnad, säger Linda Hellquist, generalsekreterare på Giving People.

Initiativet sträcker sig från 18 november till 9 december och sedan har föräldrarna en vecka på sig att handla julklappar till sina barn. Och ju mer pengar som samlas in, desto fler jular kan räddas. För familjer som inte lever i ekonomisk utsatthet är det andra året i rad som AirPods toppar julhandelns försäljningslista hos CDON. Tätt följt av de nylanserade spelkonsolerna PS5 och Xbox.

Relaterade Artiklar