CDON lanserar ny varumärkesidentitet och stärker sin marknadsposition – ​i ett samarbete med byråerna Neumeister och ACNE

År 2014 påbörjade CDON en strategisk omställning från traditionell e-handlare till marknadsplats.

Ett starkt kvartalsresultat från tredje perioden 2019 och ett positivt rörelseresultat senaste 12 månaderna visar att omställningen varit framgångsrik och att CDON har hittat en ny skalbar och lönsam marknadsmodell.

Nu ska CDON vidare stärka sin marknadsposition som Nordens ledande marknadsplats genom att rulla ut en ny varumärkesidentitet. Då varumärkeskännedomen är hög är målet med den nya identiteten att stärka tydligheten och bidra till en enhetlig kommunikation.

Den nya varumärkesidentiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Neumeister. Neumeisters uppdrag har varit att stärka CDONs visuella identitet och varumärke. Tillsammans har de valt att behålla namnet CDON, men att förnya varumärket med en ny meningsfull identitet.

Henrik Jarl, CMO på CDON, kommenterar den nya varumärkesidentiteten:

“Vi på CDON ser oss själva som ett inkluderande företag och vi vill att det även ska avspegla sig i varumärket. Den nya varumärkesidentiteten ska öppna upp för samhörighet och förmedla en välkomnande känsla. Vi vill att våra kunder ska känna sig omhändertagna. Vidare har vi valt att behålla vårt namn, det speglar vårt arv och nu laddar vi vårt varumärke med rätt värden för att spegla vägen framåt.”

Peter Neumeister, Creative Director på Neumeister, kommenterar samarbetet med CDON:

“Det har varit fantastiskt spännande för oss på Neumeister att få lägga grunden i att stärka varumärket CDON med en ny identitet och ett långsiktigt kommunikationskoncept. CDON är en lyhörd och progressiv uppdragsgivare som både utmanat sig själva och oss under processens gång, vilket lett till ett väldigt lyckat samarbete. Vi ser fram emot att få se slutresultatet rullas ut.”

Parallellt ingår CDON i ett nytt samarbete med ACNE, vars uppdrag är att stärka den kreativa höjden i kommande kampanjer. Först ut är Singles Day och Black Friday i november.

Henrik Jarl, CMO på CDON, kommenterar samarbetet med ACNE:

“Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete, där ACNE ska stötta och accelerera det kreativa genomförandet i våra kommande kampanjer. Det ska bli spännande att se hur nya och trogna kunder tar emot vårt nya kampanjkoncept “Means a great deal”.