Catena Media förvärvar den prisbelönta sport-affiliaten Bettingpro.com

Catena Media fortsätter att stärka sitt sportsbettingsegment genom förvärvet av Bettingpro.com och dess relaterade tillgångar.

Den förvärvade verksamheten publicerar sportnyheter, tips och bettingtips inom flera olika vertikaler, med fokus på att förvärva leads för reglerade brittiska och australiensiska iGaming-partners. Verksamheten differentierar sig genom att publicera unikt kvalitetsinnehåll skrivet av erfarna journalister. Förvärvet inkluderar också ett antal premiumdomäner, bland annat footballtips.com , bettingpro.com.au , livetennis.com , racingtips.com och freespins.com .

Köpeskillingen uppgår till 13,9 miljoner brittiska pund, varav 11,9 miljoner pund kommer att betalas efter transaktionens slut och 2,0 miljoner pund, sex månader efter slutförandet, villkorat en framgångsrik överlåtelse av tillgångarna. Överföringen av tillgångarna och betalningen är planerad att ske senast i slutet av juli 2017.

De förvärvade tillgångarna genererar för närvarande kvartalsvis försäljning på cirka 1 200 000 euro, med en rörelsemarginal på cirka 55 procent, även om Q3 förväntas bli något lägre på grund av säsongsmässiga effekter. Omkring 80 procent av intäkterna kommer från intäktsdelning, cirka 90 procent kommer från sportsbetting och cirka 10 procent från Casino. En stor majoritet av intäkterna kommer från licensierade operatörer på reglerade marknader, vilket är ett fokusområde för Catena Media.

Den förvärvade verksamheten har ett team med ca 25-30 frilansjournalister. Efter förvärvet kommer Catena Media att integrera dessa i verksamheten och därigenom få tillgång till unik och värdefull expertis.

“Detta är ett perfekt exempel på ett förvärv i linje med vår globala tillväxtstrategi. Det kommer innebära en banbrytande förändring inom vårt sportsegment, och vi kommer att vara väl positionerade för ett händelserikt 2018 som inkluderar både Vinter-OS och VM i fotboll. Genom närvaron i Australien adderar vi en geografisk marknad som vi kommer att använda som en bas för att öka våra marknadsandelar i Asien och Stillahavsområdet”, Säger Robert Andersson, VD för Catena Media.