Hem NYHETER Canon förstärker sina Cinema-kameror med EOS C300 Mark III, nästa generations kamera med innovativ DGO-sensor –– och lanserar dessutom hybridobjektivet CINE-SERVO för broadcast och filmproduktion

Canon förstärker sina Cinema-kameror med EOS C300 Mark III, nästa generations kamera med innovativ DGO-sensor –– och lanserar dessutom hybridobjektivet CINE-SERVO för broadcast och filmproduktion

Publicerat av: Redaktionen

Canon presenterar också två firmware-uppdateringar för sina professionella displayer och Cinema EOS-systemkameror

Canon förstärker sina Cinema-kameror med EOS C300 Mark III, nästa generations kamera med innovativ DGO-sensor –– och lanserar dessutom hybridobjektivet CINE-SERVO för broadcast och filmproduktion 3Canon verifierar sitt engagemang inom film- och broadcastbranschen med två nya, innovativa och flexibla produkter som flyttar fram kreativa gränser och uppfyller många olika produktionskrav. Idag lanseras EOS C300 Mark III – nästa generations kamera i Cinema EOS-systemet med en ny Super 35mm 4k CMOS DGO-sensor (Dual Gain Output), moduluppbyggd design och inspelningsförmåga i flera format. Canon presenterar också CN10X25 IAS S – ett flexibelt, 8k-kapabelt 25-250mm 10x CINE-SERVO zoomobjektiv med exceptionellt brett omfång med möjlighet att utökas upp till 375mm via inbyggd 1,5x optisk extender. Dessutom presenteras nya firmware-uppdateringar för Canons professionella displayer och Cinema EOS-systemkameror, som förstärker funktionalitet, kompatibilitet och arbetsflöde.

EOS C300 Mark III – som direkt svar på branschens krav

EOS C300 Mark III påvisar Canons innovativa expertkunskaper inom rörliga bilder och bygger vidare på den eftertraktade modellen EOS C300 Mark II som lanserades 2015. Med en ny DGO-sensor som förstärker HDR-utmatning och överstiger 16 stegs dynamiskt omfång, en design som kan konfigureras (i likhet med EOS C500 Mark II som lanserades i fjol) och möjlighet att spela in upp till 120 bilder per sekund i 4k Cinema RAW Light eller XF-AVC, är kameran lämplig för olika produktioner. Funktionerna gör EOS C300 Mark III till ett perfekt val för alla som producerar allt från dokumentärer och reklamfilm till företagsfilmer och drama. Den nya kameran och det nya objektivet CN10X25 IAS S är Canons gensvar på utrustningar som ska uppfylla den växande branschens krav på avancerat innehåll inom alla områden.

Enastående HDR med ny DGO-sensor

EOS C300 Mark III är Canons första kamera med DGO-sensor – ett nyutvecklat bildbehandlingssystem med exceptionellt klar bildkvalitet i svagt ljus, liksom överlägsen HDR-visning.

Varje pixel i sensorn avläses med två olika förstärkningsnivåer – en hög och en låg – som sedan kombineras och utgör en enda bild. Avläsningen av den högre förstärkningsnivån optimeras för att fånga tydliga detaljer i mörkare områden, medan den lägre nivån optimeras för detaljer i ljusare områden. Kombinerat – och med noggrannhet på pixelnivå – bibehålls och förstärks alltså detaljerna och kvaliteten i bildens skarpt och svagt belysta områden, så att fotograferna kan uppnå ett imponerande högre dynamiskt omfång på upp till 16+ steg. DGO-sensorn är dessutom kompatibel med Dual Pixel CMOS AF, som ger dem ännu större kreativ frihet.

Ett arbetsflöde för alla produktioner

EOS C300 Mark III kan hantera flera flexibla inspelningsformat. Det ger effektiva arbetsflöden och uppfyller många olika produktionskrav både för broadcast och filminspelning. Kameran kan spela in internt i 4k Cinema RAW Light, med alla fördelar som en RAW-fil ger vad gäller flexibilitet i efterbehandling, men i ett mindre filformat. Detta underlättar den belastning och de kostnader som kan uppstå med större filstorlekar. EOS C300 Mark III kan dessutom spela in internt i Canon XF-AVC i 4k DCI och UHD med 10-bitars 4:2:2, liksom i 2k och Full HD. För icke-RAW-inspelning i XF-AVC kan man välja ALL-I eller Long GOP för att filma högkomprimerat och få ett effektivt arbetsflöde och längre inspelningstider. Vid inspelning i 2k eller Full HD i Super 35mm används 4k-sensorns fulla kapacitet. Den inspelningen nedsamplas internt för att lagras i den upplösning som användaren väljer, något som ger högre bildkvalitet och ett synfält utan kompromisser via valt objektiv och tack vare att sensorn inte beskärs.

Tyngdpunkten ligger på flexibilitet

Fotograferna kan som tillval konfigurera kameran med två olika expansionsenheter (EU-V1 och EU-V2). Båda ger extra anslutningskontakter till kamerahuset och utökar kamerans kompatibilitet med olika tagningsstilar. Objektivfattningen kan också modifieras mellan fattningarna EF, PL och EF Cinema-lock, utan att man behöver skicka kameran till ett auktoriserat servicecenter – en stor fördel för fotografer som vill skapa produktioner med olika utseende.

Imponerande bilder med hybridobjektivet CN10X25 IAS S

Objektivet CN10X25 IAS S CINE-SERVO har enastående optik, är kompakt och lätt, hanterar 4k och 8k och passar många olika produktionsbehov. Med sin breda brännvidd, möjlighet att konfigureras både för broadcast- och filmproduktioner och kompatibilitet med Super 35mm och kameror med fullformatssensor, är det perfekt för fotografer som filmar högkvalitativa produktioner inom många olika områden, till exempel drama, reklaminslag, sport och dokumentärer. Objektivet är av dessa anledningar helt idealiskt till sådana kameror som den nya EOS C300 Mark III.

Med den 11-bladiga bländaren uppnås en mjuk bakgrundsslöja som framhäver objekten, har varma färgtoner och ger överlägsen bildkvalitet och ”biokänsla”. När objektivet används med Canons Cinema EOS-system (inklusive EOS C300 Mark III) blir resultatet i toppkvalitet och ger den manövrering och tillförlitlighet som branschen letar efter.

Hanterar många olika inspelningssituationer

Den kraftiga zoomen producerar optiskt utsökta bilder med biokänsla och skärpa från bildens mitt ända ut till kanterna. Den klarar mängder av tagningssituationer från 25 mm vidvinkel till 250 mm tele, som kan utökas till imponerande 375 mm med den inbyggda 1,5x optiska extendern som tillval. Allt detta möjliggör exceptionell kvalitet för närbilder på spännande händelser som utspelar sig på avstånd. Med den inbyggda extendern kan man dessutom förstora objektivets bildstorlek så att det blir kompatibelt med 35mm-kameror med fullformatssensor – till exempel EOS C500 Mark II – en stor fördel som verkligen utvidgar objektivets kapacitet.

Flexibel design med flera kommunikationsfunktione

Den ergonomiska drivenheten i CN10X25 IAS S är avtagbar och passar många olika behov för broadcast- och filmproduktion. Objektivfattningen kan också modifieras mellan EF och PL, något som ger fotograferna ännu större mervärde och flexibilitet. CN10X25 IAS S är kompatibelt med många olika kommunikationsstandarder och stöder EF-kommunikation med EF-fattning och Cooke/i-teknik med PL-fattning. Detta ger ytterligare support och fantastiskt fördelaktiga funktioner för alla som behöver ett högkvalitativt objektiv som kan hantera olika produktioner. 12-polig seriell kommunikation stöds också för broadcaststandard och en 20-polig anslutning gör en korrekt positionsavläsning av objektivet för integrering med olika virtuella system.

Firmware-uppdatering av kameror i Cinema EOS-systemet

Canon presenterar även firmware-uppdateringar för kameror i Cinema EOS-systemet. I de totalt 17 uppdateringarna ingår följande:

  • Ytterligare kompatibilitet för objektiv mellan EOS C700 FF, EOS C700/C700GS, EOS C300 Mark II, EOS C200 och det nu lanserade CINE-SERVO-objektivet CN10X25 IAS S – som innehåller olika supportfunktioner som Dual Pixel CMOS AF, kromatisk aberration och korrigering av periferibelysning samt inspelning av objektivets metadata.
  • Inspelningsformaten XF-AVC Long GOP och XF-AVC Proxy har lagts till för EOS C500 Mark II för att bemöta branschens behov och för kompatibilitet med flera arbetsflöden.
  • Både HDMI- och SDI-utgång för EOS C200, som gör kameran ännu mer flexibel. Fotograferna kan alltså samtidigt använda två kontakter för olika ändamål, till exempel för att lägga till en upptagningsapparat och en referensdisplay när de spelar in internt.

Firmware-uppdatering för professionell display

Canon presenterar även en uppdatering för sju modeller i den professionella serien 4k referensdisplayer – DP-V3120, DP-V2421, DP-V2420, DP-V2411, DP-V2410, DP-V1711 och DP-V1710 – som förbättrar olika funktioner och prestandan för ett förstärkt 4k/HDR-arbetsflöde. I uppdateringarna ingår:

  • Förstärkt ljusstyrka och kontrast:
    Displayens ljusstyrka ökar från 300 till 600 nits och med påslaget boost-läge kan ljusstyrkan utökas till maximalt 1 000 nits med DP-V1711 och DP-V1710.
  • DP-V2411, DP-V1711 och DP-V1710 har också en extra global nedtoningsfunktion, även när boost-läget för ljusstyrka är påslaget, och kan nu hantera ett kontrastförhållande upp till 1 000 000:1.
  • Stöd för filformat .cube LUT:
    Stöd finns nu för läsning av 3D-LUT/1D-LUT-filer i filformatet .cube, som ofta används i filmproduktionsbranschen.
  • Förbättrad koordination med digitala Cinema-kameror från RED Digital Cinema:
    Stöder nu två slags LUT-förinställningar för att konvertera videosignaler från RED Digital Cinema-kameror till HDR (PQ)/SDR.
  • Fler förbättrade redigeringsfunktioner:
    Kontroll av pixlarnas kromatiska XY-värde möjliggörs under tagning eller redigering, liksom färgdiagrammets koordinatposition för färgrymden ITU-R BT.2020

Canon lanserar nu också CJ18ex7.6B KASE – en kompakt och lätt 4k 2/3” broadcastzoom som levererar exceptionell prestanda, har överlägsen hantering och en rimlig prisnivå.Innan den lanseras officiellt avslöjar Canon dessutom fler specifikationer för EOS R-systemets kompakta systemkamera EOS R5 – specifikationer som bekräftar att kameran kan hanteras på ett bekvämt sätt för större produktioner.

EOS C300 Mark III kommer att finnas tillgänglig från juni 2020 och CN10X25 IAS S från juli.

EOS C300 Mark III – viktiga egenskaper:

  • Ny Super 35mm 4k CMOS DGO-sensor (Dual Gain Output)
  • 16+ stegs dynamiskt omfång
  • 4k 120P High Speed stöds
  • Flera interna inspelningsalternativ:
    • 4k Cinema RAW Light 10- eller 12-bitars
    • 2k RAW-inspelning i Super 16mm Crop, 10- eller 12-bitars
    • XF-AVC (MXF)-inspelning, 10-bitars 4:2:2 ALL-I eller LongGOP
    • Upp till 120P 4k RAW- eller XF-AVC-inspelning, upp till 180P i Super 16mm Crop 2k/FHD.
  • Objektivfattning som kan modifieras av användaren (EF, PL eller EF Cinema-lås)
  • Flexibel, moduluppbyggd design med valfria expansionsmoduler och elektronisk sökare

CN10X25 IAS S – viktiga egenskaper:

  • 4k- och 8k-kamerakompatibel bildkvalitet
  • 25mm vidvinkel och 10x kraftig zoom
  • Intern 1,5x extender
  • Avtagbar drivenhet
  • Utbytbar EF- och PL-fattning
  • Uppfyller många olika kommunikationsstandarder med en funktion för kommunikation objektiv-till-kamera, som ger en extra upplevelse

Relaterade Artiklar