Hem NYHETER Brytpunkt – Svenska millennials har ingen rädsla att undvika sociala medier under semestern

Brytpunkt – Svenska millennials har ingen rädsla att undvika sociala medier under semestern

Publicerat av: Redaktionen

Föregående månad lanserade Hotels.com den fösta episoden av undersökningen Millennials On The Move som granskar millennials resevanor i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Brytpunkt – Svenska millennials har ingen rädsla att undvika sociala medier under semestern 3I denna episod presenteras resultat som pekar på en ny brytpunkt i svenska millennials användning av telefon och förbrukning av sociala medier under semestern.

Nya resultat visar att nästan tre av fem (58%) svenska millennials ignorerar sina telefoner när de är på semestern.

Även om inte alla åtar sig regeln, väljer 68% av svenskarna att aktivt spendera mindre tid på sociala medier – något som är säkskilt påtagligt hos de kvinnliga respontendeterna (71% i jämförelse med 59% av männen).

Några av de viktigaste aspekterna till den minskade användningen är att svenskar vill leva i nuet (66%), att känna sig mer avslappnade (49%) och att spendera mer tid med personer de reser med (38%). För en tredjedel av männen var roamingkostnader även en faktor (33%).
Trots detta hamnar gratis Wifi relativt lågt ned på prioritetslistan när det kommer till viktiga faktorer att ta i beaktning när de bokar hotell (24%).

Medans 63% av svenskarna fortfarande uppdaterar sina egna kanaler i sociala medier, blir det allt mindre viktigt att fånga den perfekta bilden då endast 4% hävdar att detta är av prioritet när de är på semester. Istället avslöjar resultaten att 87% av dem som använder sina telefoner mer, brukar dem för att förbättra sin upplevelse genom att söka efter gömda pärlor, bästa restaurangerna eller för att planera sina rutter mer effektivt.

Aislinn Spence from Hotels.com Brand uttalar sig, ”Med tanke på hur beroende samhället är av telefoner och att vara ”online”, är det otroligt intressant att se allt fler unga svenskar väljer att minska sin förbrukning och nyttja sin semester som en möjligthet att koppla av och njuta av ögonblicket. Detta mönster speglar egentligen hela Norden, där endast 4% av respondenterna faktiskt värderar att ta den perfekta bilden på semestern – en eventuell ny brytningspunkt för millennials som avvisar sociala medier på semestern”.

Relaterade Artiklar