Boozt.com förbättrar produktrekommendationer som ett resultat av det senaste samarbetet med Google Cloud

Efter omfattande utvecklingsarbete mellan Boozt och Google Cloud och omfattande tester med många iterationer av Google Clouds AI-rekommendationer, har rekommendationsmodellen nu visat bättre resultat än befintliga rekommendationsverktyg varför det nya verktyget har implementerats på hela Boozt.com-plattformen

Steffan Mølbæk Andersen, Data Intelligence-chef på Boozt AB

Sedan början av 2018 har Boozt och Google gemensamt arbetat med att utveckla ett produktrekommendationsverktyg som använder sig av Googles maskininlärningssystem. Det första live-testet av rekommendationsverktyget gjordes i september 2018 efter omfattande datainsamling och anpassningar av Googles applikationsprogrammeringsgränssnitt (API). Sedan live-testerna började har flera anpassningar och optimeringar av modellen gjorts baserat på den data som Boozt.com kunder genererat. Efter ungefär ett halvårs förbättringsarbete av den nyutvecklade rekommendationsmodellen presterade den bättre än befintliga rekommendationsmodeller, den tidigare egenutvecklade ”vinnaren” inkluderad, och den har nu därför implementerats på hela sajten.

” Vi var uppriktigt imponerade över resultaten som uppnåddes med AI-rekommendationerna. Vi skapade vår modell för att driva den totala omsättningen per besök och ökningen var större än väntat. Vi såg en betydande ökad aktivitet på rekommenderade varor och även en generell ökning i klickfrekvens, genomsnittligt ordervärde och konverteringar. AI-rekommendationsverktyget var en tydlig vinnare och sedan dess har vi implementerat det hos alla våra användare”, säger Steffan Mølbæk Andersen, Data Intelligence-chef på Boozt AB.

Tin-yun Ho, produktchef på Google Cloud AI, kommenterar fördelarna med samarbetet med Boozt:

” Att Boozt deltog i vårt program för tidig tillgång till AI-rekommendationer har gett oss möjlighet att göra fälttester och trimma in AI-modellerna. Regelbunden feedback under Boozts implementering gav oss värdefull insikt i hur AI används i ett modernt e-handelsföretag och har hjälpt oss att finjustera vår produkt till detaljister.”

Det här är det senaste resultatet av samarbetet med Google som förra året inkluderade flytten till Google Cloud-plattformen tillsammans med den mångårige serverpartnern Rackspace, vilket ger topp-prestanda och automatisk skalbarhet med varierande trafik. Det ger oss också möjlighet att dra fördel av vinsterna med den senaste tekniken inom molntjänster och ett ännu kraftfullare användande av stora mängder data, artificiell intelligens och maskininlärning. På så sätt kan vi förbättra och individanpassa kundupplevelsen såväl som strömlinjeforma interna processer.

” Vår plattformsstrategi är fortsatt att samarbeta med ledande teknologiföretag när det gäller att utveckla särskilda infrastrukturelement såväl som nytillkomna teknologier såsom artificiell intelligens och maskininlärning. Inom alla kärnaffärsområden har vi proprietära system vilka är byggda på öppna standarder som ger oss full kontroll men samtidigt möjliggör integration av externa teknologier såsom Googles maskininlärningssystem”, säger Jesper Brøndum, teknisk chef (CTO) på Boozt AB.”, säger Jesper Brøndum, teknisk chef (CTO) på Boozt AB.