Blygsammare tillväxt för e-handeln under juni

E-handeln växte med 23 %* under juni, vilket är en betydligt lägre tillväxt än under både april och maj.

Blygsammare tillväxt för e-handeln under juni 1Det är dock tydligt att allt fler gör en större del av sina köp på nätet och att många undviker fysiska butiker. Detta visar PostNords rapport E-barometern för juni månad.

Det är fortfarande de äldsta konsumenterna (65-79 år) som står för det starkaste tillväxten, hela +68 procent, jämfört med +11 procent i gruppen 30-49.

– Vi ska försöka få med äldre respondenter än 79 år i våra undersökningar, eftersom det inte längre är någon högsta ålder när det kommer till e-handel, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord.

Den totala andelen som e-handlat de senaste 30 dagarna är 76 procent av de tillfrågade. Det gör att junis siffra är något lägre jämfört med i maj (77 %) och april (78 %). Vissa produktkategorier hade dock en ovanligt stark uppgång i antal konsumenter, jämfört med juni 2019. Dagligvaror gick från 10 procent till 18 procent, i andel av befolkningen som e-handlat, alltså en ökning med 80 procent.

– Att andelen som köpt mat på nätet nästan fördubblats i år jämfört med juni förra året är såklart anmärkningsvärt, en enorm förflyttning i beteende på kort tid. 26 procent av de äldre har börjat handla mat på nätet som en direkt följd av coronapandemin, säger Carl-Fredrik Teder.

E-barometern för juni är den tredje rapporten som visar e-handelns utveckling månadsvis. Rapporten baseras på två undersökningar genomförda av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Den ordinarie undersökningen genomfördes i början av juli, med 1 356 svar från personer som e-handlat under de senaste 30 dagarna. Den andra undersökningen, som initieraats med anledning av rådande coronasituation, genomfördes under juni, med svar från totalt 1 086 personer. Ladda ned rapporten här.

Några siffror ur rapporten:

  • E-handeln växte med 23 %* under juni 2020, jämfört med juni 2019.
  • 76 % av svenskarna e-handlade under maj, 80 % av kvinnorna och 72 % av männen.
  • Kläder och skor är den produktkategori som flest handlat från (43 %) följt av skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår), med 41 %.
  • Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med i april och maj.
  • En majoritet av befolkningen (58 %) undviker fortsatt fysiska butiker.