Hem NYHETER Blocket Jobbade hem årets effektivaste reklam

Blocket Jobbade hem årets effektivaste reklam

Publicerat av: Redaktionen

Igår, torsdag, prisades årets effektivaste reklam i Stockholms stadshus när 30:e upplagan av 100-wattaren gick av stapeln.

Blocket Jobbade hem årets effektivaste reklam 2

Blocket Jobbs kampanj med Anders Bagge en av årets effektivaste kampanjer

En av kvällens stora vinnare blev Blocket som belönades med den ädlaste valören, en 100-wattare, i kategorin ”Konsument singel” för kampanjen ”Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb”.

2018 lanserade Blocket sitt nya kommunikationskoncept “Bakom varje Blocketannons finns en berättelse”, med insikten att det varje dag skapas tusentals berättelser på Blocket runt om i landet. I reklamkonceptet har välkända berättare i en fiktiv dokumentär, så kallad mockumentär stil, på sina egna karaktäristiska sätt fått beskriva det som annonseras på Blocket och de möjligheter och positiva möten som uppstår. Några av berättarna har varit E-Type, Maria Montazami och Björn Ranelid. För Blocket Jobb fick Anders Bagge “lämna” musikbranschen och drömma sig bort till ett helt annat yrke som lärare. Filmen har en en stor dos humor, värme och blinkningar till alla lärares favoritfilm “Döda poeters sällskap”.

Kampanjen har tagits emot väl av svenska folket och under kampanjperioden ökade antalet sökningar på ”Blocket Jobb” bland de som sett filmen med 580 procent, kännedomen på Youtube ökade med 22,5 procent och den långa versionen av filmen sågs 2,5 miljoner gånger.

Och igår prisades kampanjen alltså med en 100-wattare i kategorin ”Konsument singel”. Inom kategorin prisas enskilda enheter som riktar sig mot konsumenter.

Juryns motivering:

”Ni är marknadsledare i en kategori och lyckas på mycket kort tid bli marknadsledare i en helt annan kategori. Med hjälp av en välkänd kulturell referens och humor ställde ni frågan som alla någon gång funderat på – Vad ska jag jobba med när jag blir stor? Och det gjorde er till Sveriges största jobbsajt.”

– Blocket har begagnathandelns starkaste varumärke och vi är superglada och stolta över att vi kunna ta rejäla kliv och bli marknadsledare på kort tid inom en helt annan kategori, jobb. Blocket handlar till stor del om mötet mellan människor och drömmar, något som var centralt i kampanjen med Anders Bagge, säger Martina Göransson, CMO på Blocket.

– Trivs man inte på sitt jobb så måste man våga lämna det och gå vidare, livet ska vara härligt! Därför är det viktigt med jobbsökarsajter som Blocket Jobb. Under inspelningen var det särskilt kul att jag fick testa på läraryrket – om jag skulle byta karriär idag så skulle jag faktiskt vilja bli just lärare. Men jag skulle nog bara duga som lärare inom musik och musikproduktion haha, sade Anders Bagge vid lanseringen av kampanjen.

Övriga vinnare i kategorin Konsument singel:

75w: ”Craft a western Whooper”, Burger King, Ingo
50w: ”Idolen”, IKEA, Åkestam Holst

Relaterade Artiklar