Black Friday bedöms växa 20 procent 2019
Hem NYHETER Black Friday bedöms växa 20 procent 2019

Black Friday bedöms växa 20 procent 2019

Publicerat av: Redaktionen

Årets stora readag Black Friday bedöms växa med 20 procent 2019 enligt PriceRunners prognoser.

Black Friday bedöms växa 20 procent 2019 2Föregående år växte Black Friday med 27 procent.

– PriceRunner bedömer att tillväxten bromsar in lite i år. Men med en ökning om 20 procent växer Black Friday snabbare än e-handeln i stort, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Black Friday ligger sent i år – något som kan få konsekvenser för julhandeln. För att undvika att detta påverkar julhandeln negativt både omsättnings- och logistikmässigt planerar flera butiker som PriceRunner talat med att börja Black Friday tidigare och köra en veckolång rea istället.
– Det som blir speciellt i år är att Black Friday infaller den 29 november, vilket är det senast möjliga datumet. Det är nästan en vecka senare än förra året. Kaos väntar då belastningen hos nätbutiker, logistikföretag och paketombud kommer bli större än någonsin. För att klara anstormningen under Black Friday och julhandeln kommer därför fler butiker ”tjuvstarta” rean. Vi tror att de första Black Week-reorna kommer sätta igång ordentligt redan en vecka tidigare, kommenterar Nicklas Storåkers.
Detta bedöms leda till en större tillväxt för hela Black Week veckan än själva Black Friday den 29 november. Försäljningen under själva Black Friday bedöms dock ändå öka med 20 procent då det sena datumet innebär att fler kan komma välja att julhandla på Black Friday.

Black Friday – största julhandelsdagen

”Black Friday blir årets största julhandelsdag med massor av goda möjligheter till bra köp. Vår statistik visar också att Black Friday är årets billigaste dag, även om priserna varierar”, säger Nicklas Storåkers.
I år infaller Black Friday på fredagen den 29 november vilket är den senaste
tidpunkten den kan infalla på. Detta då det är fredagen efter Thanksgiving i USA, som
alltid infaller på den fjärde torsdagen i november.
– Det sena datumet kan komma att medföra att julhandeln blir mindre än förväntat. Det kan också riskera att sätta press på butikernas marginaler eftersom man säljer billigare på Black Friday än under december. PriceRunners statistik visar att priserna under julhandeln normalt är som högst redan den 5 december. Det är bara tre dagar efter Black Week avslutas, säger Nicklas Storåkers.

Relaterade Artiklar