Bevent Rasch väljer Litium för en optimal kundupplevelse
Hem NYHETER Bevent Rasch väljer Litium för en optimal kundupplevelse

Bevent Rasch väljer Litium för en optimal kundupplevelse

Publicerat av: Redaktionen

För att ytterligare öka servicen till sina kunder beslutade Bevent Rasch sig för att digitalisera kundresan och ta fram en kundportal som ska tillgodose kundens behov men även vara ett starkt säljverktyg för den egna säljorganisationen.

Bevent Rasch har sedan 1930 tillverkat branschledande ventilationsprodukter och utvecklat innovativa lösningar på en hög teknisk nivå samt satt standarden inom brandskydd.

Under det senaste året har Bevent Rasch gjort flera insatser för att öka sin service och leverans till sina kunder. Bland annat har de byggt om sin produktionsanläggning i Motala där all tillverkning sker och omorganiserat sin verksamhet.

Bevent Rasch väljer Litium för en optimal kundupplevelse

Martin Hjalmarsson, Ansvarig Digital Utveckling, Bevent Rasch

Visionen för Bevent Rasch är att skapa den bästa möjliga kundresan och kundupplevelsen samt öka transparensen genom en digital portal med rik produkt-information, kundunika priser, projekthantering och tillgång till att skapa offerter och lägga order. Kunderna ska kunna acceptera offerten direkt i portalen och sedan kunna avropa ordern succesivt och ange unik leveransinformation för varje orderrad. Portalen ska även hantera historiska orders, fakturor och offerter från både webb och affärssystemet.

Således får kunden en self-serviceportal med tillgång till all information och uppföljning 24/7. I portalen ska Bevent Rasch egna säljare kunna skapa offerter och lägga order åt sina kunder på ett smidigt sätt.

Vid valet av plattform gjordes först en intern behovsanalys och därefter en benchmark mellan olika plattformar där valet föll på Litium.

Valet avgjordes till stor del av helhetslösningen Litium erbjuder i kombination med flexibiliteten att anpassa och skräddarsy lösningen efter egna behov samt de stora möjligheterna att växa med plattformen.

”Vi har arbetat efter två grundstenar, att underlätta för kunderna och att förbättra våra interna processer. Vi fastnade för Litium som plattform eftersom det är en flexibel och funktionell lösning. Den är utvecklad för att kunna koppla på mer funktionalitet och där tekniken som exempelvis PIM (product information management) finns direkt i plattformen vilket blir en styrka då vi kan sätta en bra struktur för arbetet med produktdata. Vi vill heller inte riskera att låsa in oss i en lösning som inte möjliggör tillväxt i takt med att vi skalar upp” säger Martin Hjalmarsson, Ansvarig Digital Utveckling, Bevent Rasch.

Bevent Rasch väljer Litium för en optimal kundupplevelse

Patrik Settlin, vd på Litium

Projektet som helhet innefattar en ny webbplats med en kundportal, ett PIM-system för produkthantering samt en integration mot GARP ERP. Som implementationspartner valdes Litiums Premium Solution Partner Toxic med planering av en första lansering i slutet av året.

”Många e-handelsleverantörer har enbart fokus på B2C men för oss var det viktigt med goda kunskaper inom B2B. Våra kunder har större krav på exempelvis märkning, fraktsätt, pris- och rabattlistor och även på produktsidan där det krävs en bredare teknisk specifikation. Här kände vi oss bekväma med kunskaperna inom vårt segment som finns såväl hos Litium som hos Toxic” berättar Anders Freychuss, vd på Bevent Rasch.

”Vi ser att marknaden och kundförväntningarna ändras inom B2B. Digitaliseringen av säljprocesserna börjar verkligen ta fart och det är inspirerande att se hur Bevent Rasch går i bräschen för sin bransch. Vi är glada och stolta över att de valt vår plattform för sin satsning och ser fram emot att bidra på deras digitala tillväxtresa” säger Patrik Settlin, vd på Litium om det nya samarbetet.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar