Ingen har väl undgått att skäggtrenden och barberartrenden varit på stark tillväxt senaste åren.
Grooming AB lanserade Beardshop.se sommaren 2014, en nischad webbshop inom skägg, mustasch och klassisk rakning. Ganska snart efter det började efterfrågan komma från barberare som ville få tag i produkter att använda och sälja till sina kunder.
– Barber Supper Nordic AB startade vi på efterfrågan från barberare. Vi har hittat en affärsmodell som är ganska unik – vi utgår ifrån vårt sortiment, skönhetsprodukter för män, och säljer numera både direkt till slutkonsument samt business-to-business till barberare, retailbutiker och webbshopar som vill ha ett unikt produktutbud för män, säger Karin Fahlström, marknadsansvarig för barberarsatsningen.
På 2,5 år har Barber Supplier Nordic AB byggt upp ett brett sortiment inom rakning, skäggvård och stylingprodukter, och successivt byggt upp distributionen i Sverige. Mestadels sker försäljningen via telefon och mail, då företaget är baserat i Stockholm och inte hinner med personliga säljbesök i den utsträckning som är vanlig inom frisörbranschen. Barber Supplier har även deltagit i mässor, bland annat varit med och arrangerat World Beard Day i Sverige, ett event som förra året drog ca 1000 skägg och barberare till Stockholm.
– Vi har fått förfrågan om en webbshop för återförsäljare, då många barberare gärna vill kunna sitta i lugn och ro på kvällar och läsa på om produkterna och beställa. Vi har ju rätt lång erfarenhet inom ehandel, så det har varit en självklar del i strategin. Dock tog det lite längre tid än planerat, vilket det ofta gör med programmering, för att anpassa vår nuvarande webbshopslösning till att sälja mot återförsäljare. Den ska ju endast fungera för företag, vilket kräver lite mer kring registrering av konto, retailpriser och nya avtal med betalningslösningar, säger Karin Fahlström.
Grooming AB använder sedan flera år tillbaka Magento som plattform, och att kunna använda multishopsfunktion var en av de viktigaste kriterierna när företaget bytte från Askås till Magento. Stöd för fler språk och valuta var också viktigt då företaget har planer på att utvidga försäljningen till Skandinavien inom närmaste åren. Utvecklingen sker i samarbete med Belvg i Vitryssland.
Barber Supplier Nordic AB har haft en starkt försäljningsutveckling. 2016 ökade omsättningen med 50% till 4,2 miljoner, en utveckling som håller i sig då företaget under 2017 beräknas omsätta över 6 miljoner. För att klara av expansionen flyttar företaget till nya lokaler i Bromma under 2018, för att ge plats för ett större lager med egen lastbrygga och ett showroom för utbildningar.
– Vi är väldigt stolta över att båda företagen har en bra organisk tillväxt, och visar ett bra resultat. Vi har under senaste åren fått förfrågningar om att ta in delägare, men känner oss nöjda med beslutet att växa i vår egen takt och bygga en stabil ekonomisk grund för fortsatt expansion,säger Karin Fahlström.
Barbersupplier.se lanserades innan Midsommar, en lite försiktig start för att hinna upptäcka eventuella buggar i systemet. Företaget räknar med att en stor del av försäljningen kommer att flyttas till webbshopen under hösten, då den officiellt kommer att lanseras under Swedish Barber Expo och World Beard Day den 2:a september, höstens stora skägg- & barberarevent. Barbersupplier.se kommer att marknadsföras i branschtidningar och via det egna inspirationsmagasinet “Barbers & Beards Magazine” som går ut till Sveriges alla barberare.