Artificiell intelligens viktigt i H&M:s arbete för att behålla sin relevans

Lagerhållning av osålda kläder kan vara en stor utgiftspost för vilket klädföretag som helst.

Errol Koolmeister som arbetar som lead data scientist på H&M.

Är man dessutom H&M med uppåt 5000 affärer i 72 länder inser man snabbt att smartare lagerhållning kan spara pengar. Därför har den svenska klädgiganten börjat utforska hur AI kan effektivisera företaget.

Det som började som en enda klädaffär i Västerås för sjuttio år sedan har växt till ett globalt imperium. Men uppstickare inom e-handeln har satt press på svenska jätten H&M.

– Vi har lagt kläder på hög i lager och vår affärsmodell med fysiska butiker har mattats av. Istället är det onlinehandeln som växer. Där är AI ett av våra viktigaste fokusområden, säger Errol Koolmeister som arbetar som lead data scientist på H&M.

Förra veckan höll han en keynote hos SAS Institute på inbjudan av tech-nätverket Silicon Vikings, där temat för dagen var ”How to tackle the great challenges with Applied AI and Machine learning”.

Algoritmer och data börjar mycket riktigt ta allt större plats inom detaljhandeln. Inom allt från design, inköp och produktion till logistik, försäljning och marknadsföring. Enligt Errol Koolmeister kommer dataanalys och artificiell intelligens bland annat hjälpa H&M bli bättre på att skräddarsy (no pun intended) utbudet i sina butiker jorden runt.

–Något som inte kommer bli lätt då det finns konkurrenter likt Amazon och Zalando där ute. Men vår AI-avdelning har gått från fyra anställda till närmare hundra medarbetare idag om vi räknar in konsulter. En snabb uppskalning, säger Errol Koolmeister.

Både maskininlärning och AI kan användas för att förutspå kundbehov. Företagets VD Karl-Johan Persson har själv sagt att man har som mål att göra H&M-gruppen ledande inom modeindustrin när det kommer till advanced analytics och AI.

– På H&M pratar vi dock inte om artificiell intelligens utan istället om förstärkt intelligens (amplified intelligence). Ett medvetet semantiskt val eftersom vi menar att tekniken snarare förstärker människans intelligens. Det är så H&M kan fortsätta vara relevant även under nästkommande sjuttio år, säger Errol Koolmeister.