Hem E-HANDEL Är ditt företag redo för julhandeln?

Är ditt företag redo för julhandeln?

Publicerat av: Redaktionen

Julen är en av de största högtiderna för shopping i Sverige.

Är ditt företag redo för julhandeln? 3Förra årets prognos slog alla tiders rekord med en förväntad omsättning på hela 79,7 miljarder svenska kronor. Det gör den till en viktig tid för handlare och därför delar PayPal med sig av sina bästa tips kring hur e-handlare kan lyckas med sin julförsäljning.

I genomsnitt väntas svenskarna spendera 3 300 kronor per person på presenter till nära och kära under julen. 36 procent av konsumenterna köper alla sina julklappar online, 6 av 10 kommer att köpa några julklappar på nätet och var åttonde person planerar att köpa julklappar från utländska näthandlare. PayPals rapport Small Business Growth in Europe visar att 45 procent av svenska SMBs totala betalningsvolymer kommer från länder utanför EU. Dessutom växer företag som är aktiva inom EU dubbelt så snabbt som de som bara säljer till sin hemmamarknad. Därför finns det anledning för e-handlare att säkerställa att högtiden maximeras, både för nationell och internationell handel.

– Det finns mycket du som näthandlare kan göra för att maximera din julhandel, och därför vill vi dela med oss av våra tips kring vad som är viktigt att tänka på, säger Jonas Breding, Nordenchef på PayPal.

Kontrollera säkerheten på din webbplats

Sedan juli 2018 visar den populära webbläsaren Google Chrome sina användare varningen ”inte säker” för alla webbplatser som inte använder en SSL-kryptering. Enligt en undersökning från HubSpot skulle 82 procent av konsumenterna inte besöka en webbplats som webbläsaren kallar ”inte säker”.

Prioritera mobila enheter

Smartphonen har snabbt blivit köparnas favoritenhet. En fjärdedel av befolkningen i Europa använder redan sin mobil för att köpa saker 2–3 gånger i månaden. 7 procent handlar via mobilen varje dag. Se till att din webbplats är optimerad för små pekskärmar. Det är viktigt eftersom mobilbesökare är de som har högst andel avbrutna köp. Enligt The Mobile eCommerce Optimization Initiative lämnas hela 86 procent av produkter kvar i varukorgen. Därför är en av nycklarna till att öka konverteringarna att erbjuda enkla och smidiga ”OneTouch”-utcheckningar.

Förbättra laddningstiden

Långsamma laddningstider gör kunder frustrerade och kan avskräcka dem från att komma tillbaka. En minskad laddningstid på 1,6 sekunder kan öka den årliga omsättningen med 10 procent.

Förbered din landningssida

Om du väl har fått konsumenten till din hemsida har du klarat av en del av arbetet som en konvertering innebär. Men det är viktigt att också erbjuda rätt upplevelse på landningssidan. Enligt en nyligen utförd studie på klädbutiker online framgick det att mobila besökare bara stannar kvar på sidan i 168 sekunder i snitt. Det innebär att e-handlare måste anpassa sina hemsidor så att konsumenter enkelt kan bli inspirerade, klicka sig runt på hemsidan, shoppa och betala på mindre än 3 minuter.

Därför är det viktigt att du har relevanta produkter och erbjudanden direkt på startsidan, som att exempelvis lyfta fram säsongens bästsäljare eller produkter med olika erbjudanden. För att hitta dessa nyckelprodukter är det viktigt att hålla sig ajour med sitt Analytics-konto.

Go Global

Kom ihåg att högtidssäsongen kan hålla i sig mycket längre om du säljer utanför Sveriges gränser. Vissa länder firar vinterhögtider tidigare och andra senare, exempelvis får barn i Holland presenter från Sinterklaas den 5 december istället för på julafton. Dessutom firas den ortodoxa julen den 7 januari i många länder.

Erbjud olika betalningsalternativ och visa priser i rätt valuta

Kan dina kunder betala som de vill? Och i sin egen valuta? Två tredjedelar av köpare på nätet säger att de ”bara skulle köpa från en webbplats med ett nätbetalningsalternativ/varumärke de litar på.Kunder känner sig också tryggare på webbplatser från andra länder om priserna visas i deras lokala valuta. Det är även viktigt att visa konsumenter vad den totala kostnaden blir för varor, frakt och skatter tidigt i köpprocessen för att undvika avbrutna köp.

Anpassa dig utefter geografi och demografi

För att öka chansen att locka till dig internationella kunder är det bra att erbjuda olika betalösningar baserat på vilket land kunden kommer ifrån. Preferensen kan nämligen variera från land till land men också från åldersgrupp till åldersgrupp. I exempelvis USA är en tjänst som heter Venmo väldigt populär bland millennials. Därför kan det vara en fördel att erbjuda det som en betalalösning för att locka till sig amerikanska kunder och ge dem en bättre kundupplevelse. Det är därmed viktigt att erbjuda flexibla betalösningar för att möjliggöra gränsöverskridande shopping.

Se över dina processer för frakt, returer och återbetalningar

Konsumenter anser att leverans och returer är de största friktionspunkterna med att handla på nätet. Osäkerheten för att varorna kommer fram i tid innan julen kan få många konsumenter att tveka inför att klicka på köp-knappen. Att erbjuda olika leveransalternativ är därför smart, till exempel standard- eller expressfrakt för de som föredrar att göra sina inköp närmre jul.

Många företag erbjuder ofta gratis returfrakt. Genom att göra reklam för en sådan policy på din webbplats kan du öka försäljningen eftersom risken minskar för kunden. Dock har inte alla små e-handlare råd att erbjuda fria returer, något som vissa betallösningar däremot kan erbjuda. Nyckeln är då att vara transparent med konsumenterna gällande vilken returpolicy som råder. Till exempel erbjuder PayPal gratis retur för dina kunder – i Sverige och många andra länder världen över.

Post-Journey Engagement – Ta hand om kunderna efter köpet

Viktigt att tänka på är att kundresan inte tar slut efter att köpet är färdigt. En nyckel till en smidigare efterköpupplevelse är att erbjuda kunder en tydlig leveransmetod och tydlig leveransinformation. Det framgår i en undersökning gjord på uppdrag av Magento kring förra årets julhandel, där 56 procent av de tillfrågade var missnöjda med e-handlare på grund av struliga leveranser]

Upplevelsen efter köp erbjuder även en ypperlig möjlighet för e-handlare att knyta starkare band till sina kunder genom att erbjuda särskilda erbjudanden. Du kan till exempel skicka en personlig rabattkod som tack för deras beställningar under det föregående året.

Relaterade Artiklar