Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin onlineförsäljning när Amazon etablerar sig i Sverige.
Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.
Det hävdar det amerikanska företaget NetElixir, som har lång erfarenhet av att hjälpa företag att konkurrera med Amazon, och som nu etablerar sig på den svenska marknaden.
NetElixir, www.netelixir.com, har 17 års erfarenhet av att jobba med kunder som konkurrerar med Amazon.
– Det har gett oss en djup kunskap, som vi nu vill dela med av oss till svenska företag, säger Udayan Bose, som är vd på NetElixir.
Samtidigt finns det skäl till oro när en jätte som Amazon etablerar sig.
– Det är en jätte med djupa fickor och som snabbt kommer att få en stor andel av den svenska e-handeln. I USA har Amazon 50 procent av onlineförsäljningen.
En fråga som svenska e-handelsföretag måste ställa sig är om man ska konkurrera av egen kraft eller om man ska samarbeta med Amazon.
– Det bästa är att göra både och. Det viktiga är att man inte försöker ignorera att Amazon har etablerat sig.
För att lyckas gäller det att utveckla en strategi för att samarbeta. Då gäller det till exempel att bestämma vilka produkter man ska sälja på Amazon och vilka man ska sälja själv.
– Här gäller det att göra en analys och vi på NetElixir har gjort den här typen av analyser i 15 år. En viktig sak att notera är till exempel att när någon köper dina varor via Amazon, så är det inte dina kunder.
Grunden för att utveckla en strategi för Amazon är alltid att sätta ett mål för onlineförsäljningen, oavsett om den sker på Amazon eller inte. Nästa steg blir då att bestämma en taktik för att inte bli helt beroende av Amazon.
– Ett stort misstag är att se försäljning på Amazon som ett strategiskt mål.
Vilken taktik företaget väljer beror på de egna förutsättningarna.
– Amazon kan vara en fantastisk möjlighet för ens affärer, men inte om det enbart är en strategi.
NetElixir har en gedigen erfarenhet av att hjälpa företag att arbeta med Amazon. En viktig komponent är den datadrivna analysen, som till exempel kan visa vilka kunder som är de mest värdefulla. Ett exempel är en analys som visade att 8 procent av kunderna stod för 25 procent av onlineförsäljningen.
– Självklart är det viktigt att hitta denna grupp av kunder.
På NetElixir finns åtskilliga kundcase redovisade. Allt från pc-leverantören Lenovo med en global marknad till olika företag verksamma i USA. I varje kundcase beskrivs vilka av NetElixirs verktyg och tjänster, som ligger till grund för kundernas framgångar.
Som en del av etableringen i Sverige arrangerar NetElixir tre webinars, med start den 4 mars.
– Genom de här webbaktiviteterna vill vi aktualisera de vanligaste misstagen företagen gör när det gäller att hantera Amazon, hur man bygger en strategi för Amazon och hur våra kunder kan använda våra verktyg, säger Udayan Bose.