Hem NYHETER Amadeus förutspår 5 stora resetrender – Så påverkar tekniken vårt resande under 2020

Amadeus förutspår 5 stora resetrender – Så påverkar tekniken vårt resande under 2020

Publicerat av: Redaktionen

Ett nytt decennium är här och med det kommer nya trender och innovationer inom resebranschen.

Amadeus förutspår 5 stora resetrender - Så påverkar tekniken vårt resande under 2020 3Amadeus har förutspått årets stora tekniktrender inom resande. VR och röststyrning är två områden som dominerar.

1. Röststyrning revolutionerar resebranschen

Röstbaserad interaktion förutspås spela en stor roll för kundupplevelsen, eftersom ett stort skifte just nu håller på att ske mellan mänsklig och datorbaserad aktivitet. Vi upplever det redan överallt i vardagen i form av röstassistenter i våra hem och i mobilen. Nu är denna teknik på framfart även inom resebranschen och vi kommer att se en stor påverkan – framför allt inom kundupplevelser.

2. Superappar blir alltmer populära

Superappar är en trend som växer sig allt starkare. En superapp är en applikation (app) som inkluderar flera olika appar i ett och innebär att användarna bland annat kan vara aktiva på sociala medier, shoppa, beställa mat eller taxi, köpa biljetter, boka rum, och mycket mer, utan att behöva byta mellan olika appar. Vi kan dessutom förvänta oss att appar och annat innehåll till mobilen kommer att utvecklas ytterligare med tanke på att 5G-nätverket blir alltmer utbrett under 2020.

3. Virtuellt resande växer sig starkare

Virtual Reality (VR) kommer att spela en allt större roll inom resebranschen. Eftersom VR-headsets blir allt billigare kommer resebolag att börja använda VR i större utsträckning än tidigare, framför allt för att marknadsföra sina destinationer. Det kommer till och med bidra till att personer som inte har möjlighet att åka utomlands ändå ska kunna få en reseupplevelse.

4. Tekniken avgörande för att behålla lojala resenärer

Tekniken kommer vara en viktig faktor för resebolagen i sitt arbete med lojala resenärer. Resebranschen kommer behöva investera i teknik som gör det möjligt för dem att konversera med sina kunder och samtidigt hålla nere kostnader för att kunna få in nya kunder.

5. Mänsklig kontakt fortsatt viktig

Samtidigt som tekniken kommer att leverera revolutionerande lösningar för kundservice och för att kunna förutspå beteenden samt eventuella problem, föredrar resenärer fortfarande mänsklig kontakt. Resebolagen måste därför se till att bibehålla en balans mellan automatiserade lösningar och personlig kontakt för att kunna leverera den bästa möjliga kundupplevelsen.

Relaterade Artiklar