Almi Invest investerar i AI-baserade shoppingsökmotorn Shopit
Hem E-HANDEL Almi Invest investerar i AI-baserade shoppingsökmotorn Shopit

Almi Invest investerar i AI-baserade shoppingsökmotorn Shopit

Publicerat av: Redaktionen

Almi Invest investerar 3,3 miljoner kronor i den AI-baserade shoppingsökmotorn Shopit, som samlar världens största utbud av produkter, butiker och varumärken.

Almi Invest investerar i AI-baserade shoppingsökmotorn Shopit 1

Shoppingsökmotorn Shopit, med vd och grundare Mathias Axlén, som samlar världens största utbud av produkter, butiker och varumärken.

I emissionen på totalt 6,7 miljoner kronor deltar även Softhouse Invest. Kapitalet ska användas till färdigutveckling och lansering av tjänsten.

Växjöbaserade Shopit har utvecklat en plattform som automatiskt samlar in data om produkter, butiker och varumärken online i hela världen. Man har som ett led i detta arbete även skapat världens största produktkategoristruktur med över 50 000 kategorier. Målet är att i slutändan kunna ha data om över en miljard produkter.

Tekniken har utvecklats med bland annat machine-learning och natural-text-analysing.

Utöver den konsumentorienterade shoppingsöktjänsten kan den skapade datan även användas för att erbjuda strukturerad produktinformation och söktjänster till andra e-handelsaktörer.

– Det finns idag ingen söktjänst för online-shopping där konsumenten kan hitta alla typer av produkter, säger Robert Wahlquist, Investment Manager, Almi Invest. Här har Shopits innovativa lösning stor potential att ta betydande marknadsandelar.

Shopits närmaste konkurrenter i Sverige är prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt. De har dock bara en bråkdel av det antal kategorier och produkter som Shopit har, samt lägger en stor andel kostsamt manuellt arbete för att hantera produktinformation.

– Vi är väldigt glada över att ha fått in Almi Invest som ny investerare, säger serieentreprenören Mathias Axlén, vd och grundare av Shopit. Med dem och Softhouse Invest ombord kan vi ta nästa steg i vår utveckling och börja lansera vår produkt.

Under våren 2019 planerar Shopit att lansera en första version av tjänsten med Sverige som pilotmarknad.

– Det finns ett stort behov att effektivisera e-handeln för slutkonsumenten som snabbt vill hitta rätt produkt, till rätt pris och inte minst ta beslut med korrekt produktinformation. Dagens leverantörer och e-handlare lägger stora pengar på att försöka lösa problemet. Här ser jag stora möjligheter för Shopit att göra skillnad, säger Henric Westergren, Investerare, Softhouse Invest.

Shopits grundare Mathias Axlén har de senaste 20 åren grundat och drivit en rad olika techbolag i Växjö. Fram till 2015 drev han exempelvis e-handelsplattformen SiteDirect – ett bolag som sedermera köptes upp av Ninetech.

Relaterade Artiklar