Alltför många valmöjligheter stoppar 46 procent av e-handelsköpen

Episervers tredje globala konsumentundersökning avslöjar tillfälligheter bakom köpbeslut

Mårten Bokedal, Senior Manager Marketing, Episerver Sverige

Smartphones driver på en digital livsstil och bidrar till en ständigt pågående konsumentmarknad. Surfarna kikar på och lär sig om produkter varje dag i sina smartphones. Faktum är att en fjärdedel av alla digitala konsumenter dagligen studerar produkter i sina smartphones, och nära hälften, 47 procent, gör det flera gånger i veckan. Det visar en nyligen publicerad studie som genomförts i bland annat USA, Storbritannien, Sverige och Tyskland av Episerver, en ledande leverantör av upplevelsebaserad e-handel.

Över 4 500 e-handels konsumenter i åtta globala regioner där Sverige ingick har deltagit i Episervers stora undersökning “Reimagining Commerce”. Den internationella undersökningen visar att trots intensiv aktivitet från digitala shoppare med konstant tillgång till köpkanaler, så väljer nära hälften, 46 procent, att inte slutföra sina e-handelsköp. Orsaken är att det finns för många val.

För att förstå vad alla val innebär granskar cirka en tredjedel, 35 procent, en produkt tre eller flera gånger innan de beslutar sig för att köpa. Hela 87 procent jämför också produkter på en varumärkes- eller återförsäljarsajt med vad de finner på Amazon.

– Vetskapen om att de flesta digitala shoppare använder sig av Amazon för att jämföra med de egna produkterna kan hänga som dystert moln över återförsäljare som försöker skapa engagemang och dialog för sitt eget erbjudande, säger Mårten Bokedal, Senior Manager Marketing, Episerver Sverige. Å andra sidan har vi nu tack vare undersökningen fått kunskap om att konsumenternas planlösa surfande plötsligt kan resultera i ett köp. Detaljhandel kan alltså väcka intresse och i bästa fall få ett positivt köpbelsut genom att minska den avskräckande effekt som de många valen innebär.

Upplevelsedriven e-handel med produktutbildning, personaliserat innehåll, bra sökfunktioner och lätt genomförbara köp med stöd i flera kanaler, liksom rekommendationer av personer som är relevanta för konsumenten och prestandan hos själva sajten kan göra hela skillnaden.

Episervers undersökning visar att 46 procent av surfarna som söker efter en särskild produkt först klickar sig till marknadsplatser.

Bland shoppare som inte söker en särskild produkt är det endast 39 procent som startar med marknadsplatser som Amazon, Walmart och eBay. Detta stadium av obeslutsamhet utgör en möjlighet för återförsäljare, eftersom konsumenterna uppger att endast 20 procent av deras inköp är planerade. De är med andra ord mottagliga för marknadsföring om en återförsäljare håller sina löften och svarar mot digitala shoppares önskelista. Den toppas av gratis frakt, 67 procent, spårning av försändelser, 61 procent, och information om villkor för returrätt, 52 procent.

Genom att tillmötesgå konsumenternas digitala förväntningar med en plattform som Episerver Digital Experience Cloud finns exempel på företag som erhållit en 58 procentig ökning av aktiva användare och en ökning av onlineinkomster med 48 procent.

– Vi söker ständigt sätt att ge våra kunder möjlighet att stödja sömlösa upplevelser på vilken kanal som helst, eller en kombination av kanaler som konsumenterna gillar att handla på, säger Mårten Bokedal. Till exempel kan det gälla en lösning för orderhantering eller förbättra frakt och spårning av gods. Det har alltid funnits i framgångsrika företag att lyssna och reagera på kundernas återkoppling, men nu kan man se och anpassa sig till trenderna med Episervers skalbara plattform.