604
I dag avslutades den internationella shoppingfestivalen , som hölls för trettonde gången.
Under festivalens elva dagar har över 290 000 varumärken deltagit, varav 70 000 för första gången.
Det är ett stort steg sedan festivalen började 2009, då bara 27 försäljare deltog. I år var festivalens fokus hållbarhet och socialt ansvar. Totalt omsatte festivalen 540 miljarder yuan.
”Under årets 11.11 har vi levererat stadig och god tillväxt, vilket reflekterar den dynamiska kinesiska konsumentekonomin. Vi kunde också använda kraften i 11.11 som en plattform för att uppfylla vårt sociala ansvar. Årets kampanj är en viktig milstolpe för oss och vårt arbete för att skapa en hållbar framtid”, säger Yang Guang, direktör för Alibaba Group.
Några av höjdpunkterna under 11.11 2021
- 78 varumärken som förra året hade en försäljning på upp till 10 miljoner yuan förra året passerade 100 miljoner i år. Dessutom lyckades 698 varumärken med försäljning på under en miljon yuan nå över 10 miljoner yuan.
- Fler än 45 procent av konsumenterna var 90- och 00-talister. Antalet konsumenter födda efter 2000 ökade med 25 procent jämfört med förra året.
- 500 000 produkter med den officiella Green Product-certifieringen marknadsfördes av fler än 2 000 försäljare och representerades i en särskild grön portal på Tmall.
- Över 1 600 varumärken deltog i den nya medlemsutmaningen, som lockade över 97 miljoner nya medlemmar under årets internationella shoppingfestival.
- Fler än 1,3 miljoner produkter lanserades på Tmall Global under årets 11.11.
- Över en miljon paket levererades av 350 Xiamonlv, Alibabas självkörande fordon, mellan den 1 och den 11 november. Det är fler paket än vad som levererades av fordonen under hela förra året, från september 2020 till september 2021.