Adyen lanserar klimatkompensation direkt i kassan
Hem BETALLÖSNINGAR Adyen lanserar klimatkompensation direkt i kassan

Adyen lanserar klimatkompensation direkt i kassan

Publicerat av: Redaktionen
Betalteknikbolaget Adyen lanserar idag Adyen Planet, företagets senaste tillskott till sin Impact product suite.
Adyen Planet gör det möjligt för företag att erbjuda sina kunder alternativet att identifiera och kompensera för koldioxidavtrycket av sina köp direkt i kassan när de handlar online. Genom funktionen får konsumenterna själva välja mellan en rad olika klimatprojekt inom bland annat förnybar energi och återplantering av skog. Adyens samtliga nordiska kunder kommer att få tillgång till funktionen helt kostnadsfritt, samtidigt som de enkelt kan integrera den i befintliga system utan att påverka betalningsprocessen.

Idag finns det allt större krav på att företag ska agera ansvarfullt. Enligt Adyens Retailbarometer från 2020 anger hälften av svenska konsumenter att de föredrar att handla hos aktörer som har engagerat sig i välgörande ändamål under pandemin. För att hjälpa sina kunder att agera mer ansvarsfullt och erbjuda konsumenter en ännu bättre upplevelse lanserar idag Adyen sin nya tjänst Adyen Planet som möjliggör för kunder att integrera klimatkompensation direkt i sin onlinekassa.

”Att kunna erbjuda våra kunder att låta konsumenter få kunskap om vilket klimatavtryck olika köp innebär är en fråga som varit viktig för oss länge och vi är väldigt glada att nu kunna lansera klimatprojekt. Med denna lösning blir det möjligt för våra kunder att bidra till en mer hållbar utveckling och tillsammans kan vi generera en positiv klimatpåverkan i större skala”, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden och Baltikum.

För att uppskatta den klimatpåverkan varje köp motsvarar har Adyen, tillsammans med South Pole, byggt en egen kalkyl för växthusgasutsläpp. Samarbetet har spelat en viktig roll och gör det möjligt för konsumenter att stötta över 700 olika klimatprojekt världen över för att minska mängden koldioxid i atmosfären samt stötta hållbar utveckling inom lokalsamhällen. Ett av de första företagen som har aktiverat Planet är det belgiska företaget Kazidomi, en matbutikskedja på nätet som arbetar för mer hälsosamma och miljövänliga konsumtionsmönster.

Relaterade Artiklar