Adnym, Götrich, Residus och Whyred och ett 50-tal varumärken inleder samarbete med Spotin för ny form av e-handel

Sprider försäljning med ”spots” i bilder på redaktionella sajter.

Adnym, Götrich, Residus och Whyred och ett 50-tal varumärken inleder samarbete med Spotin för ny form av e-handel 1Kampen om kunderna hårdnar för varumärken och allt större fokus flyttas till e-handeln där en stor del av tillväxten förväntas vara för de flesta branscher. Att locka besökare och driva trafik till den egna sajten eller att sälja genom marknadsplatser är inte längre den enda strategin för att nå ut till kunder.

Techbolaget Spotin, med kontor i Luleå och Stockholm, lanserar nu sin plattform för distribuerad försäljning i samarbete med en rad skandinaviska modevarumärken och publicister. Med Spotin kan kunder köpa direkt från varumärken via ”spots” i redaktionellt bildmaterial. Varumärken som ansluter sig till samarbetet får därmed ett verktyg att närma sig sina kunder digitalt och möjligheten att nå ut till nya marknader.

Adnym Ateliér är ett av drygt 50 skandinaviska varumärken som redan anslutit sig:

– Adnym Atelier är ett progressivt varumärke och det har alltid varit viktigt för oss att vara rätt i tiden. Vårt mål, som för många andra, är att människor ska kunna se våra produkter i relevanta kanaler och sedan på ett smidigt sätt kunna handla dem. Det är slutpoängen med exponering. Genom Spotin:s tjänst kan vi nu möjliggöra precis den effekten för våra produkter. Att vi dessutom slipper massa extra jobb i olika system har
varit en avgörande faktor för vår medverkan. ” säger en av Adnym Ateliers grundare Frippe Persson.

Lanseringen genomfördes fredagen den 23/10 tillsammans med Egmont Publishing och mode- och livsstilsmagasinet Café som är först ut att använda sig av tjänsten. Innevarande vecka börjar även mediehuset Life of Svea, som riktar sig mot kvinnor i olika stadier av livet, att introducera tjänsten på sina sajter. Fler publicister och sajter är i startgroparna att använda Spotin då minskande annonsintäkter driver på utvecklingen mot nya affärsmodeller, samtidigt som ökad tillgänglighet efterfrågas av dagens mediekonsumenter och kunder.

Även det svenska varumärket Residus som för många på kort tid blivit kända för sitt innovativa och etiska tänkande kring produktion har också valt att ansluta sig till tjänsten.

– Vi har många spännande aktiviteter på gång hos oss på Residus. Att växa digitalt är såklart viktigt även för oss som för många andra under rådande pandemi, som ställt oss inför nya utmaningar. Vi ser med tillförsikt framemot att kunna konvertera intresse till betalande kunder och tycker det är extremt spännande att få ligga i absolut teknisk framkant genom samarbetet vi inlett med Spotin”. Säger Elin Mohlander, en av grundarna på Residus i en kommentar.

Traditionella digitala modeller som endast går ut på att skicka trafik mellan olika sajter med reklam och ”affiliate”-länkar har över tid lett till att fokus flyttats från innehållet till just trafiken. Med Spotin kan publicister kapitalisera på det intresse de skapar medan varumärken kan konvertera läsare till betalande kunder till sina befintliga system.

– ”Vi har gjort det så enkelt som möjligt att handla det man upptäcker i digitalt innehåll genom att tillföra en direkt koppling mellan exponering och försäljning. Med Spotin kan varumärken styra både sin digitala exponering samtidigt som man kan ta sin försäljning till nya kunder vilket ligger i linje med förväntningar hos dagens konsumenter.” säger Kristoffer Karlsson, grundare av Spotin.

Genom att publicister placerar ut ”spots” ut i det redaktionella innehållet så ges läsare ett mervärde då tillgängligheten för handel ökar. Tack vare Spotin bibehåller publicisterna sina läsare och behöver inte längre länka iväg dessa utan kan istället kapitalisera på det intresse som man skapar med innehållet.

Med Spotin förlänger varumärken i sin tur sin försäljning till publicisternas sajter. Spotins lösning möjliggör även merförsäljning på ett innovativt sätt genom spots på relaterade produkter i varumärkenas egna bilder vilket gynnar både varumärket själva och den som producerat innehållet. Varumärken erhåller genom Spotin ett obegränsat antal nya försäljningskanaler men behandlar både kunder och ordrar i sina befintliga e-handelssystem på samma sätt som från den egna webbplatsen.