350 miljoner sedan 2012 – Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket
Hem E-HANDEL 350 miljoner sedan 2012 – Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket

350 miljoner sedan 2012 – Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket

Publicerat av: Redaktionen

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online

350 miljoner sedan 2012 - Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket 2SEO har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering (SEO) har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups och Amazon borta”.

Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig.
”Vissa leverantörer är väldigt traditionella i sitt tänk. Den största cykeltillverkaren i Sverige tackade till exempel nej till oss eftersom de bara ville distribueras genom en fysisk butik. Så det blev nästa utmaning.”

Sagt och gjort. De hittade butiken Cykelkraft i Täby, med en omsättning på nio miljoner kronor, varav en tredjedel på webben. Därifrån kunde de utveckla online-verksamheten utan att någon leverantör höjde på ögonbrynen. Tillväxttakten är hög – 2018 omsatte Cykelkraft 250 miljoner kronor, och för 2019 räknar man med 350 miljoner.

SEO alltid i fokus

För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering.

”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”

I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.

”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”

Tio år med Brath

Redan innan tiden med Cykelkraft började Christoffer Tyrefors anlita SEO-byrån Brath, grundad av sökmotorexperten Magnus Bråth i Örnsköldsvik. Under de senaste tio åren har samarbetet stärkts.

”Vi jobbar själva med sökordsanalyser, struktur och texter, medan Brath har hjälpt oss med länkar och tekniska frågor. De har även gjort en del outreach för att få in organiska blogglänkar.”

För Cykelkraft har Brath inneburit ett viktigt bollplank under hela den viktiga tillväxtfasen. Enligt Christoffer råder det ingen tvekan om att beslutet varit klokt för att sticka ut i den stenhårda konkurrensen på nätet.

”E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.”

Relaterade Artiklar