​Tillsammans redo för framtidens DC POS marknad
Hem E-HANDEL ​Tillsammans redo för framtidens DC POS marknad

​Tillsammans redo för framtidens DC POS marknad

Publicerat av: Redaktionen

Marknaden som i branschmun benämns DC POS (Data Capture Point of Sales) påverkas kanske mer än många andra av utvecklingen inom e-handel, AI och mobilitet.

​Tillsammans redo för framtidens DC POS marknad 2Men även utvecklingen av högre krav på spårbarhet inom medicin, tobak och livsmedel har stor inverkan på denna snabbväxande marknad.

Ingram Micro har arbetat inom DC POS i över 15 år och är idag den marknadsledande distributören på den globala marknaden och den enda med lokala resurser i samtliga länder i Norden.

”För oss är det viktigt att ha personal på plats i varje land som pratar det lokala språket och förstår marknaden. Det gör att vi har väldigt starka relationer med både kunder och leverantörer i Norden”, säger Jesper Tørnkvist, Nordic Regional Lead för DC POS hos Ingram Micro.

En av Ingram Micros viktigaste leverantörer är Zebra Technologies, som nu varit verksamma i 50 år och som var det första bolaget att skriva ut en streckkod.

”Zebra var tidigt ledande inom streckkodsindustrin med printrar och scanners i sortimentet. Men sedan 2014 då vi förvärvade Motorola Solutions’ Enterprise Business är vi en av de största leverantörerna globalt. Vi arbetade då fram ett partnerprogram som varit mycket framgångsrikt och som vunnit flera utnämningar genom åren, berättar Mattias Lindström, Director of Sales för Zebra i Norden.

Användningsområden

Ingram Micro och Zebra har produkter som används framför allt inom fem områden:

  • Retail & Hospitality – den ökade e-handeln ställer högre krav på leveranser och på logistikkedjan men även de fysiska butikerna påverkas. Kundupplevelsen i butik måste öka och här ligger Zebra i framkant vad gäller utvecklingen av nya produkter och tekniker.
  • Transport & Logistics – lager- och transportbranschen kanske är den marknad som de flesta först tänker på när man pratar om traditionella etikettskrivare och scanners. Men detta är ett område där produkterna ständigt utvecklas för att få en smartare lagerhållning som gör arbetet effektivt och skonsamt för personalen.
  • Manufacturing – Zebras lösningar täcker alla aspekter inom tillverkningsindustrin. Allt ifrån anläggning till fält och lager.
  • Healthcare – inom sjukvården används produkterna bland annat för att skriva ut identitetsband och spåra medicin men också för att hålla koll på sjukhusens lager.
  • Field Force Automation – Nyligen förvärvade man dessutom X-plore vilket innebär att man kan erbjuda skärmar och handdatorer som klarar extra tuffa miljöer så som exempelvis inom det militära och på oljeplattformar.

Marknadstrender

En stor drivkraft inom branschen under de senaste åren har självklart varit inträdet av smartphonen. Zebra var några av de första tillverkarna som såg behovet av att tidigt gå över till android som operativsystem.

”Det finns fortfarande idag många applikationer inom lager och fabriksmiljöer som ligger kvar på Windows operativsystem. När nu supporten och uppdateringarna för detta inom kort försvinner finns det ett stort behov av att byta ut många nyheter”, säger Mattias.

Dessutom öppnar utvecklingen inom AI upp frågor om hur all data som hämtas in behandlas, liksom att digitaliseringen av hela sjukvården skapar ett stort behov av nya produkter och lösningar.

Samarbetet

All Zebras försäljning sker via partners eller distributörer som Ingram Micro.

”En stor styrka hos Ingram Micro är att de har lokal personal på plats i Norden. Det gör att det finns ett väldigt nära samarbete mellan oss som tillverkare, våra återförsäljare och deras personal”, säger Mattias.

Distributörens självklara roll handlar så klart om lagerhållning och planerade leveranser. Men Ingram Micro är också ett stort stöd för Zebra när det gäller prospektering av nya marknader, planering vid nylanseringar och även för reparationer och eftermarknad.

”Både Ingram Micro och Zebra ser en framtida tillväxt på nya marknader och nya ISV-lösningar då automatisering och spårbarhet blir ännu viktigare under de kommande åren. Tillsammans söker vi ständigt nya partnerskap för att kunna serva våra kunder, förbättra processer och leverera bättre, vassare och fler mervärdestjänster. Streckkoder och hela industrin kring den har bara sett början på resan”, avslutar Jesper.

Relaterade Artiklar