Hem NYHETER ​Johnells lanserar Sveriges snabbaste modesajt med hjälp av ny teknik

​Johnells lanserar Sveriges snabbaste modesajt med hjälp av ny teknik

Publicerat av: Redaktionen

Märkesklädkedjan Johnells lanserar en supersnabb sajt och e-handel.

​Johnells lanserar Sveriges snabbaste modesajt med hjälp av ny teknik 2

Jonas Thorstensson, CTO för Johnells och nya Johnells.se

Tack vare en ny teknisk plattform blir det den snabbaste modesajten i Sverige. Sidan integrerar även ny AI-driven merchandising som sorterar produkter i realtid utifrån kundens preferenser. Kombinationen snabb sajt och AI-driven personalisering kommer innebära ett rejält lyft för både organisk trafik och försäljning.

– Johnells har alltid gått i bräschen med vår passion för mode och teknik. Därför känns det naturligt för oss att vi fortsätter satsa online på ett sätt som gör oss unika i Sverige, säger Johnells VD Jonas Carpvik.

Genom att vara först ut med headless-ramverket Crown från svenska Hyperlab så har Johnells nu en sida som är snabbare än samtliga andra stora modebutiker i Sverige. Sidan är byggd ovanpå e-handelsplattformen Jetshop Commerce, vilken är en av flera headless-plattformar som stöds av Crown.

– En snabb sajt konverterar mycket bättre och upplevs ofta som lättare och roligare att använda. Snabba sidor rankas också högre av sökmotorer vilket bidrar ytterligare till att öka försäljning. Crown är byggt från grunden för maximal prestanda och är 3-5x snabbare än våra bästa konkurrenter. Detta gör Johnells nya sajt till den snabbaste e-handeln vi någonsin byggt. Troligen en av de snabbaste e-handlarna i världen, säger Jonatan Svennberg som är VD för Hyperlab.

Med den nya sajten är Johnells också tidiga med att integrera AI-driven merchandising och personalisering av hela sortimentet på sajten. Alla produkter i kategorier, sökresultat och rekommendationer rankas i realtid av Findify utifrån kundens preferenser och dagsaktuella trender vilket kan öka försäljningen med upp till 30% enligt studier från Findify.

– Vi har hunnit med en design-refresh och att bygga en helt ny sajt från grunden på bara några månader. Jag har inte varit med om något liknande. Vi är otroligt nöjda med sajten och samarbetet med Hyperlab. Vi ser fram emot vad denna lansering kan göra för vår försäljning, säger Jonas Thorstensson, CTO för Johnells.

Relaterade Artiklar