​Elgiganten fortsätter växa kraftigt
Hem NYHETER ​Elgiganten fortsätter växa kraftigt

​Elgiganten fortsätter växa kraftigt

Publicerat av: Redaktionen

Under första halvåret av räkenskapsåret 2018/2019 redovisar Elgiganten en ökad omsättning med 12,7 procent till 5,7 miljarder kronor, jämfört med ett starkt fjolår.

​Elgiganten fortsätter växa kraftigt 2För verksamhetsåret 2017/2018 ökade Elgiganten omsättningen med 10,4 procent till 11,9 miljarder kronor. Det följs nu upp av ett superstarkt första halvår för nuvarande verksamhetsår 2018/2019.

– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 12,7 procent. Vår framgång beror framför allt på vårt långsiktiga fokus på kunden som nu börjar ge tydliga resultat av i form av ett stärkt varumärke och ökad kundnöjdhet. Vi vill vara kundernas självklara destination när de ska handla vitvaror och hemelektronik och för det krävs fortsatt fokus på kunden och köpupplevelsen, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Förändrat köpbeteende understryker vikten av ett omnikanal-erbjudande

Tillväxten under perioden är fördelad på samtliga försäljningskanaler, men där e-handeln redovisar störst tillväxt under perioden. En fortsatt kraftig ökning av andelen ”click and collect”, visar däremot att allt fler kunder väljer att boka sina produkter på nätet för att hämta dem i en fysisk butik.

– Vi växer i samtliga kanaler, men ser en rejäl växt för e-handeln som ökat med 34 procent under perioden. Det sker däremot inte på bekostnad av försäljningen i de fysiska varuhusen. Tvärt om ser vi ett starkt samband mellan ökad e-handel och ökad försäljning i varuhusen. Kundernas första steg i köpprocessen sker i huvudsak digitalt med research etc men där en stor andel kunder sedan väljer att slutföra köpet i en fysisk butik. Det är en köpresa som också bekräftas av andelen ”click and collect” som ökar med 56 procent, säger Niclas Eriksson.

Kundernas köpbeteende understryker vikten av att finnas i flera kanaler, med ett brett produktutbud, många leveransalternativ, ett heltäckande tjänsteutbud och bra service.

Ökat behov av helhetlösningar

Snabb tillgång till sin nya produkt är viktigt för kunderna. Likaså möjligheten att få hjälp med helhetslösningar med både hårdvara, tillbehör och tjänster.

– Kunderna har insett fördelarna med att köpa en komplett lösning med hårdvara, tillbehör och tjänster vid samma tillfälle. Vissa kunder vill inte, och andra kan inte, göra allt det här själv. Här ligger styrkan i de fysiska butikerna som i det personliga mötet med kund kan bistå med hjälp och råd för lämpliga helhetslösningar. Vi ser en tydlig trend där kunderna köper allt fler produkter och tjänster vid ett och samma tillfälle, säger Niclas Eriksson.

Fortsatta investeringar i butiker och närheten till kunderna

Under hösten har 58 Elgiganten Phone house-butiker i gallerior och stadskärnor uppgraderats. Utbudet har breddats med fler hörlurar, tillbehör och demonstationsprodukter för kunderna att klämma och känna på. Apples produkter har fått större exponeringsyta och flera butiker har byggts ut och fått större butiksyta.

I tillägg till detta har Elgiganten etablerat tre nya Elgiganten PhoneHouse-butiker i Mellby, Hässleholm; Gränby, Uppsala och PK-huset i Stockholm samt nya Elgiganten-varuhus i Ulricehamn och Trollhättan.

– Den fysiska närheten till kunderna är oerhört viktig och vi ser hela tiden över möjligheten att förenkla och förbättra kundupplevelsen i våra varuhus. Våra butiker i stadskärnor och gallerior har ökat tillgängligheten för kunderna radikalt och redovisar en fantastisk utveckling. Därför väljer vi också att fortsätta investera i kundupplevelsen och kan nu erbjuda ytterligare förbättrad service lagom till julhandeln, säger Niclas Eriksson.

Stark start på julhandeln

Den positiva utvecklingen under första halvåret följdes upp med en kraftigt ökad efterfrågan under Singles Day och en rekordomsättning under Black Friday, som gav årets julhandel en flygande start.

– Nu går vi in i en av årets mest intensiva perioder, där kundbesöken och försäljningen kommer att öka för varje dag framöver. Vi räknar med nära 12,8 miljoner kundbesök till nätbutiken och våra varuhus under december med tyngdpunkt på de kommande två veckorna, säger Niclas Eriksson.

Relaterade Artiklar