​Glöm OCR nummer! Trustly revolutionerar hur du betalar din faktura

Nu lanserar Fintechföretaget Trustly sin nya produkt, Pay Your Invoice, som förenklar och automatiserar fakturabetalningar.

För konsumenter betyder det att man slipper besväret med att fylla i OCR-nummer. För e-handlare betyder det minskade administrativa kostnader samtidigt som man behåller ägandet av hela kundupplevelsen och kundrelationen.

Med den nya produkten Pay Your Invoice betalar konsumenten sin faktura med hjälp av Trustlys direktbanksbetalning. Allt bara genom att klicka på “Betala faktura” i e-handlarens portal, välja vilket bankkonto som betalningen ska göras från och signera med Mobilt BankID. De konsumenter som har registrerat digitalt autogiro genom Trustly kan dessutom välja på vilket datum framtida betalningar ska genomföras – allt med ett klick.

Flödet förenklas betydligt jämfört med det konventionella sättet att betala fakturor – då konsumenten tar emot fakturan via post eller e-mail, loggar in på sin nätbank och manuellt behöver ange mottagarkonto och OCR-nummer. Något som är lätt att registrera fel.

Till skillnad från hos andra betalleverantörer behöver konsumenten aldrig lämna e-handlarens webbplats för att betala. Trustlys lösning låter e-handlaren äga hela köpprocessen, skapar fler kontakttillfällen och ger bättre möjligheter för retargeting. Pay Your Invoice underlättar också uppföljning och bidrar till att minska de administrativa kostnader som är kopplade till hanteringen av fakturor för e-handlare och leverantörer av finansiella tjänster.

Den svenska pionjären inom e-handel, Ellos, är först ut med att erbjuda sina kunder att betala fakturan med Pay Your Invoice, utan att behöva lämna Ellos webbplats.

Josef Darmark, produktchef på Trustly, säger: “I en allt mer mobil värld kan fakturabetalningar upplevas som krångligt och konsumenter ogillar att skriva in långa OCR- och kontonummer. Trustlys Pay Your Invoice gör att man slipper det och det blir lättare och bekvämare än någonsin att betala fakturan. Det är också en väldigt bra lösning för e-handlarna som kan öka sina intäkter genom att få full kontroll över kundupplevelsen och samtidigt minska de administrativa kostnaderna.”