Youtube-inspirerat docka intar Sverige

Dockfenomenet som tog USA med storm lanseras nu i Sverige.

Den hetaste nya trenden i världen bland samlardockor, L.O.L Surprise (Little Outrageous Little Surprise Dolls Assortment), lanseras nu i Sverige. Dockan är skapad av MGA Entertainment som också stod bakom de populära BRATZ-dockorna. L.O.L Surprise är inspirerat av det så kallade ”unboxing”-fenomenet; alltså YouTube-videor där entusiastiska barn och unga packar upp en produkt medan de filmar och kommenterar uppackningen.

– L.O.L Surprise är skapat för att vara den kompletta ”unboxing”-upplevelsen där barnen spelar rollen som sin egen ”unboxare”. Fenomenet är jättestort och barnen älskar det. Den upplevelsen återskapas med L.O.L Surprise-dockan, och det är orsaken till dess enorma popularitet, förklarar Henrik Mathiasen som är direktör för AMO Toys som i över femtio år har distribuerat leksaker i Skandinavien och även står för lanseringen av L.O.L Surprise.

L.O.L Surprise innehåller sju lager av överraskningar som barnen kan skala av, ett efter ett. Varje lager avslöjar en ny skojig överraskning: en docka och ett hemligt meddelande; klistermärken; miniatyrvattenflaskor, skor eller kläder till dockan.

– Samlarleksaker är inget nytt fenomen men mysteriepaket som L.O.L Surprise ökar i popularitet av den enkla orsak att barnen älskar överraskningsmomentet, berättar Henrik Mathiasen.

Det ingår totalt 45 dockor i samlingen och fler är på väg.

Amok i USA

L.O.L Surprise lanserades i USA i december förra året och var från början en jättesuccé. Efter den första veckan i handeln var den utsåld och panikslagna föräldrar fick ty sig till e-Bay för att kunna få tag på en docka att lägga under julgranen. L.O.L Surprise blev snabbt den mest populära dockan i USA och därefter i länder som Belgien, Frankrike och Storbritannien.

Därför har AMO Toys vidtagit åtgärder så att något liknande inte inträffar när dockan nu lanseras i Danmark, Sverige och Norge.

– Vi har därför varit tvungna att reservera dockan hos producenten eftersom efterfrågan på världsplan är så stor att de har svårt att följa med. Annars riskerar vi att det är utsålt och att det inte finns nog till de nordiska länderna, förklarar Henrik Mathiasen.

L.O.L Surprise finns i butikerna från och med mitten av augusti.