Visma lanserar specialanpassat verktyg för dataanalys för detaljhandeln

Visma Retail har ingått ett exklusivt samarbete med Qlik, ledande inom mjukvara för visualisering av stora datamängder.

Nu lanseras ett lättillgängligt verktyg för dataanalys och beslutsstöd skräddarsytt för detaljhandeln. Lösningen är baserad på Qliks analysplattform och Visma Retails långa erfarenhet av detaljhandel och kompetens inom business intelligence, artificial intelligence och machine learning.

Handeln som bransch blir mer datadriven, med bland annat omfattande konsumentdata och försäljningstransaktioner. Därför blir beslutsstöd baserat på sofistikerad och automatiserad dataanalys alltmer centrala för att förbättra lönsamhet och få lojala kunder till sin kedja. Det är Visma Retail-företaget Abalon som kommer att driva och utveckla lösningen tillsammans med Qlik.

– Detaljhandeln är hårt konkurrensutsatt och med illojala konsumenter som vill få individuellt anpassad kommunikation. Med den effektiva analyslösning vi nu lanserar kan handlarna enkelt få värdefulla insikter kring exempelvis vilka produkter man bör satsa mer på att sälja och djupare kundinsikt för att genomföra träffsäkra kampanjer. Det är en modern och kraftfull analysplattform utan stora investeringar i implementationsprojekt, säger Petter Sundberg, vd på Abalon, ett företag i Visma Retail.

Det innovativa analysverktyget utgår från processerna inom detaljhandelsverksamheten och är förberett för att koppla samman rätt typ av data, för att sedan analysera och visualisera information. Som molnlösning från Visma är den enkel att komma igång med, lättillgänglig och skalbar.

– Visma Retail har kommit långt i sina tillämpningar inom avancerad dataanalys och det är därför helt rätt strategiskt med ett samarbete oss emellan. Visma utgår från Qlik-produkter och lyfter dem till nästa nivå för att lösningen ska bli ännu mer träffsäker och framförallt tillgänglig för användarna, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

– Det här är ett i ledet av flera kommande satsningar inom området dataanalys, och ligger i linje med vår strategi för hur vi vill vidareutveckla vårt erbjudande, avslutar Petter Sundberg.