Varför en av Nordens största e-handelsplattformar öppnar konceptbutik

Från e-handel till konceptbutik

Steget ut på nätet för 20 år sedan var avgörande för Ellos Group fortsatta framgång som distanshandelsföretag. För att stärka sin e-handel bestämde sig Ellos för att 2016 öppna upp sin första konceptbutik i gallerian Mall of Scandinavia utanför Stockholm. Målet för Ellos med konceptbutiken är att komma närmare sina kunder och att addera fler sinnesintryck till köpupplevelsen. Butikens fokus är Ellos Home, vilket är Ellos affärsområde inom heminredning, men butiken innehåller även utvalda delar av Ellos erbjudande inom mode och skönhet. I butiken finns också e-handelsstationer där kunderna har möjlighet att handla online bland företagets samtliga produkter.

Lärdomar

Ett halvår har nu gått sedan Ellos öppnade upp sin konceptbutik i Mall of Scandinavia och Claes Nyströmer, Head of Communications, Bambora fick en pratstund med Sebastian Mahl, Group Treasurer, Ellos Group och Jonas Ek, affärsområdesansvarig på Ellos Home.

Vilka reaktioner har ni fått från era kunder på denna butikssatsning?

Vi har fått mycket uppskattande kommentarer från våra kunder och mycket besök i butiken. Från öppningen i september 2016 tills januari 2017 har vi haft 70 000 besökare.

Varför valde ni Bambora för er betallösning i butiken?

Bambora var ett naturligt val för oss då vi redan är samarbetspartners när det kommer till vår online-handel och kunde därför hjälpa oss att snabbt och enkelt sätta upp vår betallösning också i butiken. Dessutom har de en bra support och klarar stora mängder transaktioner som gör att vi kan fortsätta växa, oavsett betalsätt eller marknad.

I december öppnade e-handelsjätten Amazon upp sin första butik i Seattle, tror du detta att e-handlare öppna upp en fysisk handelsplats är en trend som vi kommer se mer av under 2017?

För de flesta handlare gäller att möta kunderna på alla relevanta arenor.

Vilka tips och lärdomar har du till andra e-handlare som funderar på att öppna upp en butik som komplement till sin verksamhet på nätet?

Var ute i god tid, gör en tydlig tidsplan. Gör en helhjärtad satsning för att få med hela uttrycket och se till att få fram varumärket tydligt. Se till att ha en enhetlig profil för nätet-butiken, kunderna måste känna igen sig i den fysiska butiken liksom i online butiken.

Planerar ni fler butiker i framtiden?

Ja, vi avser att etablera fler konceptbutiker.