If utvecklar nytt digitalt ramnummer till cyklar

Varje år stjäls det cirka 60 000 cyklar i Danmark och cirka 400 000 cyklar i Norden. If har varit med och utvecklat ett nytt digitalt ramnummer som ska minska cykelstölderna.

– Polisen kommer aldrig att få de resurser man behöver för att lösa alla cykelstölder. Därför måste man ta tekniken till hjälp.

Det säger produktchef Mikkel Rud Pedersen på If i Danmark om ett nytt digitalt ramnummer som ska testas under 2018.

Mikkel Rud Pedersen ser fram emot att få testa det nya digitala ramnumret

Tillsammans med polis och experter från cykel- och forskningsområdet har Mikkel Rud Pedersen varit delaktig i utvecklingen av den nya digitala lösningen, som kan bidra till att minska cykelstölderna. Bara i Danmark kostar cykelstölderna varje år försäkringsbolagen 190 miljoner i ersättning, och genererar dessutom många irriterade cykelägare.

Det nya digitala ramnumret kodas in i två chip på cykeln och kan avläsas med en app på en smartphone. Här kan man se status över om cykeln exempelvis är stulen. Appen meddelar ägaren om fyndet, och en hittelön betalas automatiskt ut till den som hittat cykeln. Det är tänkt att chippet ska monteras även på gamla cyklar. I appen kan cykelägaren även lägga in andra uppgifter såsom namn och adress, men även dokumentation över cykeln som exempelvis garantibevis och kvitto. Den bakomliggande databasen ska administreras av danska Rigspolitiet på samma sätt Rigspolitiet i dag hanterar cykelregistret över stulna cyklar.

Mikkel Rud Pedersen förklarar:
– Chippet ska kunna identifiera cykeln, och det kommer att lösa väldigt många problem: Det går att snabbt identifiera om cykeln har en ägare eller om den lämnats eller kasserats, och polisen kommer att kunna se om den är stulen. Dessutom hjälper detta försäkringsbolagen, så att skadeprocessen blir så snabb och enkel som möjligt för kunden. Kunden kan överföra uppgifterna direkt till sitt försäkringsbolag från appen.

– Det är viktigt att börja använda ny teknik redan nu. Vi har prioriterat ett id-system som är anslutet till den upphittade cykeln, istället för ett spårningssystem där någon kan följa vart man cyklar. På det viset kan man få gemene man att engagera sig i att hitta en stulen cykel eftersom de bara behöver skanna den för att se om den är stulen. Då får de dessutom automatiskt en liten hittelön som tack for hjälpen, avslutar Mikkel Rud Pedersen.