Tobii Pro visar din affärsverksamhet genom dina kunders ögon

Aldrig har det varit viktigare att verkligen se och förstå sina kunder. Och aldrig har det heller funnits så förfinade verktyg för att göra just det och därmed verkligen sätta kunden i centrum.

Baman Motivala, Nordenchef Salesforce.

Tobii Pro är ett svenskt företag som utvecklar verktyg som registrerar och analyserar ögonrörelser, eyetracking. Med hjälp av eyetracking-glasögon kan man då se exempelvis vad som fångar kunders uppmärksamhet i en butik, vilka signaler och budskap som når fram i en gatumiljö. Eller hur människor uppfattar och orienterar sig på webbsidor, vad som fångar intresset.

Tobii Pro ingår i Tobii Group som är globalt mycket framgångsrik, noterad på Nasdaq i Stockholm och med kontor i USA; Storbritannien, Kina, Japan, Sydkorea och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Danderyd. Företaget grundades 2001 som en liten ”garagestartup”. När världens första plug-and play eyetracker lanserades året därpå blev det starten för Tobii Pro. Nu säljer företaget sina produkter och tjänster till över 3 000 företag och över 2 000 framstående universitet och olika forskningscentra som intresserar sig för mänskligt beteende.

”Vår stora utmaning är att växa in i nya marknader och nå fler branscher i fler länder”, säger Oskar Fajerson, global säljchef Tobii Pro. ”Därför använder vi sedan 2008 Salesforce för att kunna agera och växa snabbt.”

Att använda artificiell intelligens och olika affärssystem som kan anpassas till ett växande företags behov är idag avgörande för dess framgångar. Precis som eyetrackers kan hjälpa detaljhandeln att anpassa sina butiker efter vad som fångar besökarnas intresse måste ett företag som Tobii Pro använda verktyg för att förstå sina kunder för att lotsa dem fram till affär.

Det är särskilt viktigt i en global verksamhet där marknadens förutsättningar förändras snabbt och oavbrutet. ”Vi måste tidigt kunna anpassa våra processer när omvärlden utvecklas”, säger Cecilia Strömberg, chef för Affärsprocesser och System på Tobii Pro. ”Framför allt handlar det om att ständigt och i realtid fokusera på kunderna.”

”Vi ser fram emot att utveckla vår relation med Tobii Pro, där två innovativa företag tillsammans kan skapa maximal nytta av de system och verktyg vi levererar”, säger Baman Motivala, nordenchef, Salesforce.

Ett verktyg från Salesforce, Chatter, gör det möjligt för återförsäljare och account managers att dela feedback från kunder. Salesforce Pardot ger account managers information om möjliga kunder och riktar automatiserad marknadsföring till dem.

Tobii Pro integrerar också Salesforce Service Cloud med sitt eget affärssystem för att ge teknisk support och för att besvara kundförfrågningar. Alla sådana uppgifter hanteras i samma flöde, som exempelvis alla kontrakt och andra överenskommelser. ”Därför kan vi också ge all service snabbt och felfritt”, säger Oskar Fajerson.

Så, för att nå framgång är det avgörande att se och förstå sina kunder – utifrån deras ögon.