Tiptapp exporterar återbruk och peer-to-peer återvinning med hjälp av Stripe

Att det är en god gärning att återvinna betraktas väl idag som en självklarhet.

Att det också kan vara en god exportidé bevisas av Tiptapp som nu startar verksamhet i London där utvecklingen inte kommit lika långt som i Sverige.

I Storbritannien och London finns inte samma starka tradition av sortering och återvinning som vi har i Sverige. När svenska Tiptapp nu attraherat nya investerare står företaget rustat att ta sin affärsmodell på export. Först på tur är Storbritannien. Planer finns att därefter etablera Tiptapp i fler stora europeiska städer.

När Tiptapp grundades för ca två år sedan var affärsidén mycket enkel – för allt du vill bli av med. Alla som hade tunga eller skrymmande grejer de på något vis ville bli av med, antingen för återanvändning av någon annan, eller till återvinning kunde via en app i mobilen söka kontakt med personer med tillgång till bil och tid att hjälpa till.

Den som behövde hjälp kunde ange hur mycket hen var villig att betala för hjälpen. Efter en kortare inkörningsperiod kunde användare med hjälp av Tiptapp få sina saker hämtade och hanterade inom någon timme.

Den här idén visade sig motsvara verkliga behov och var som gjord för den cirkulära ekonomin som då började ta fart.

Idag genomförs via Tiptapp-appen tusentals hämtningar och leveranser varje månad i Stockholmsområdet. Och mer verksamhet kommer det bli eftersom Tiptapp utvecklas från en tjänst för alla som vill bli av med något till en mer generell lösning fokuserad på att hjälpa hushåll med vardagslogistiska utmaningar. Det handlar fortfarande mycket om återvinning och återbruk men även hemkörning av saker från Ikea och secondhand-fynd från Blocket. Tiptapp har också nyligen startat ett samarbete med Myrorna och Röda Korset där annonsörer kan nyttja Tiptapps modell för att få saker hämtade och lämnade till välgörenhet.

”I början upplevde vi det hela som lite trögt eftersom det vi erbjöd var så nytt, ett nytt varumärke, en ny användardriven modell där privatpersoner hjälper varandra och ett nytt beteende i grunden. Nu kunde du ta tag i återvinningen från soffan, eller från jobbet utan att behöva ha ångest för att hyra släp och förlora en halvdag av den efterlängtade helgen”, säger David Höök, en av grundarna. ”Med Tiptapp kunde de nu med ett par knapptryckningar få hjälp on demand, och oftast utan att ens träffa den som hjälpte dig. Det visade sig också finnas många med stora bilar och tid över som gärna ställde upp. Inte bara för att tjäna en slant utan för att det känns bra att hjälpa till.”

För att lösa den avancerade strukturen för hantering av betalningar mellan privatpersoner på en digital marknadsplats har Tiptapp valt Stripe som partner och arbetar med betalningsplattformen Stripe Connect som hanterar betalningar i många olika valutor och betalningssätt.

”En stabil it-plattform är grundläggande för ett företag som Tiptapp”, säger David Höök. ”All vår kommunikation går ju via appen. Och vi behöver ett system som kan hantera mängder med småbetalningar mellan våra användare. Stripes system har inte gått ner en enda gång och den stabiliteten är en del av vår framgång. Den får kunderna att känna förtroende för oss.”

Enligt en rapport från IDC ökar företag som använder Stripe i genomsnitt sina intäkter med 6,7 procent och produktiviteten av sitt utvecklingsarbete med hela 59 procent. Samtidigt sänker de sina kostnader för att bygga och använda sina betalningsplattformar med 24 procent minskar antalet oplanerade driftavbrott med 81 procent.

”Med Stripe kan Tiptapp hantera samtliga betalningar mellan sina kunder på en enda plattform”, säger Felix Huber, nordenchef för Stripe. ”När Tiptapp nu går på export kan de räkna med inbyggt skydd mot bedrägerier och full åtlydnad av alla länders lagar och regler.”