Tele2 utsett till Sveriges digitala ledare 2019 – toppar lista av 85 företag

Tele2 är ledande inom digitalisering i Sverige enligt en ny undersökning.

Rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2019” rankar årligen företags mognad i digital kundupplevelse, och Tele2 toppar listan av 85 svenska storbolag.

Management- och it-konsultföretaget BearingPoint undersöker årligen hur mogna svenska företag är när det kommer till digital kundupplevelse. I studien ”Digital Leaders in Sweden” har man jämfört 85 företag utifrån totalt 252 kriterier inom kategorierna digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.

Tele2 toppar årets lista med ett genomsnittligt betyg på 3,4 av 5. Betyget baseras på hur väl Tele2 har presterat inom samtliga kategorier, där framförallt resultatet inom e-CRM och e-handel ger det vinnande betyget.

– Det är fantastiskt roligt att få ta emot det här priset! Att ligga i framkant av digitaliseringen är en del av Tele2s DNA, vilket det här priset är ett bevis på. Vi har under många år fokuserat på att skapa en kundupplevelse i världsklass, så det är oerhört kul att få ett kvitto på att det, i kombination med ett agilt teamarbete, ger resultat, säger Åse Holmberg, kommunikations- och marknadsdirektör Tele2 Sverige.

Tele2 står enligt juryn ut som en vinnare då bolaget haft en anmärkningsvärd förbättring inom flera kategorier. Sedan förra året har man framförallt förbättrat resultatet inom e-commerce och mobila tjänster. Tele2 vinner även kategorin e-CRM (Electronic Customer Relationship Management), där företag bland annat bedöms på delar som lojalitetsprogram, chattservice i realtid och om företaget har som service att ringa tillbaka till kunder.

– Tele2 (B2C) klättrar från en tredjeplats förra året till en topplacering i år, där digital marknadsföring och e-CRM verkligen skiljer dem från konkurrensen. En stark kundtjänst, bra användning av crowdsourcing och en utomordentlig profile management, ger dem det högsta betyget av alla företag i kategorin e-CRM, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.