Tekniken som minskar trängseln i julhandeln

Julen är handelns allra bästa tid men samtidigt kan anstormningen ibland vara svår att hantera.

Richard Schumacher

På senare år har dock allt fler valt bort butikerna och köper i stället sina julklappar på nätet. E-handeln har blivit ett allt större hot mot butikernas julförsäljning. Kan ny teknik få kunderna att komma tillbaka?

En del av lösningen kan vara att använda den teknik som kallas the Internet of Things (IoT). Enligt våra egna undersökningar ser de i handeln som arbetar med detta att IoT både förbättrar kundupplevelsen (enligt 81% av de tillfrågade) och lönsamheten (74%).

Så vad kan tekniska lösningar som dessa göra för att underlätta julhandeln?

1.     Kunderna kan slippa köer och trängsel i butiken. Det är fullt möjligt att via en app låta kunderna i realtid se hur mycket folk det är i butiken redan innan de kommer dit. En annan möjlighet är att låta dem beställa mat på restaurangen via appen, så de slipper vänta. Det kan också gå att boka en provning eller rådgivning i mobilen.

2.     Köpprocessen kan underlättas, bland annat genom att följa kunder som först har tittat på en produkt på nätet, så att de sedan automatiskt blir identifierade vid tröskeln till butiken. Kunderna kan sedan få erbjudanden som passar dem, vilket gör det mer troligt att det blir ett köp. Lojalitetskort kan också följa med i processen, och betalningen kan sedan göras direkt i mobilen.

3.     Kunderna kan få det lättare att hitta rätt. Ett positioneringssystem med bluetooth gör att besökare kan navigera rätt i en galleria eller i en större butik. Dessutom kan de få guidning till precis den produkt de redan sett på butikens webbplats.

4.     Ett mervärde för besökare är att få en snabb och enkel tillgång till wifi. Kunder som är kända sedan tidigare kan checkas in automatiskt när de kliver in i butiken. Att erbjuda sådana tjänster gör det också mer sannolikt att kunderna delar sina goda erfarenheter i sociala medier.

Sådana tekniska lösningar gör kundens liv enklare samtidigt som handlarna får en mer effektiv och därmed lönsam köpprocess. Under 2018 tror vi att vinnarna inom handeln finns bland dem som ger kunderna en butiksupplevelse i linje med det här. Förhoppningsvis är det då också möjligt för den fysiska butiken att konkurrera med e-handeln – eller den egna nätbutiken.

Richard Schumacher, Sverigechef på Aruba, ett företag inom HPE