Svenskt mode toppar internationell försäljning

Modebranschen säljer mest utomlands och Sydkorea är den snabbast växande marknaden för svenska produkter utanför Europa, enligt ny statistik från PayPal.

Statistiken är baserad på den senaste totala betalningsvolymen för svenska handlare som använder PayPal, och visar var i världen man säljer mest och vilka produkter och tjänster som säljer bäst. Listan är uppdelad på såväl branscher som länder.

USA respektive Tyskland är de två största internationella marknaderna för svenska handlare, Storbritannien hamnar på plats tre. De snabbast växande marknaderna är Spanien, Italien och Frankrike. Utanför Europa växer den sydkoreanska marknaden snabbast. Utöver modebranschen är det tjänster och produkter inom resor och programvara som säljer bäst. Gamingbranschen innehar fjärdeplatsen, följt av reservdelar till bilar på plats fem.

”Modebranschen befinner sig i en intressant tid där försäljningen flyttar online och det här visar att svensk modeexport går fortsatt starkt. Den här statistiken är viktig för oss i vår ambition att hjälpa våra kunder att expandera sina affärer, och göra det enklare för dem att öka sin försäljning på marknader där vi ser en större efterfrågan på svenska produkter och tjänster”, säger Jonas Breding, Skandinavienchef på PayPal.

De kompletta listorna när det gäller total betalningsvolym för svenska handlare ser ut som följer:

Tio största branscherna: 1. Mode 2. Resor 3. Programvara 4. Gaming 5. Reservdelar 6. Sportutrustning 7. Mobiltelefoner 8. Musikvideor 9. Webbplatstjänster 10. Hushållsprodukter.

Tio största marknaderna: 1. Sverige 2. USA 3. Tyskland 4. Storbritannien 5. Frankrike 6. Italien 7. Norge 8. Australien 9. Spanien 10. Nederländerna.

Snabbast växande marknader: 1. Spanien 2. Italien 3. Frankrike 4. Österrike 5. Sydkorea 6. Tyskland 7. Schweiz 8. Nederländerna 9. Australien 10. Storbritannien.