Svensk Digital Handel kritiska till PostNords prishöjning: ”Saknar framförhållning och dialog”
Hem DETALJHANDEL Svensk Digital Handel kritiska till PostNords prishöjning: ”Saknar framförhållning och dialog”

Svensk Digital Handel kritiska till PostNords prishöjning: ”Saknar framförhållning och dialog”

Publicerat av: Redaktionen

Svensk Digital Handel är starkt kritiska till att PostNord med kort varsel höjer priserna på e-handelsrelaterade paketleveranser i samband med årets julhandel.

Svensk Digital Handel kritiska till PostNords prishöjning: ”Saknar framförhållning och dialog” 1

Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel

”Den bristande framförhållningen och avsaknaden av dialog är anmärkningsvärd”, säger Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg.

Enligt uppgifter i media har PostNord i dagarna skickat ut information till sina kunder om att de i samband med årets julhandel inför ett så kallat kapacitetstillägg för vissa e-handelsrelaterade pakettjänster. PostNord motiverar den tillfälliga prishöjningen med att de behöver göra förstärkningar i sin infrastruktur för att klara av den förväntade ökningen av paketvolymer. Medlemsföretag i Svensk Digital Handel uppgav på tisdagen att de ännu inte nåtts av något utskick.

– Att PostNord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg.

I samband med förra årets julhandel levererade PostNord 25 procent fler paket som handlats på nätet till konsumenter i Sverige jämfört med julen 2016. Dagarna efter Black Friday var volymerna till och med 44 procent högre än motsvarande period året innan.

Enligt PostNord kom i princip alla paket som beställdes före sista leveransdag fram i tid till julafton, men förseningarna tidigare i december var dessförinnan omfattande.

Endast 88 procent av PostNords e-handelsrelaterade paket levererades i rätt tid under december 2017.

– PostNord kan knappast ha kommit på först nu i sommar att årets julhandel blir utmanande för dem. Förra årets kraftiga volymökning och bristande leveranskvalitet är ju välkända sedan länge. De har ju också omfattande statistisk om hur julhandeln på nätet utvecklats de senaste tio åren. Rimligen borde de ha inlett dialogen med e-handelsföretagen om åtgärder för att klara jultrafiken och eventuella prisjusteringar redan tidigt i våras, säger Per Ljungberg.

Relaterade Artiklar