Stark framtidstro bland e-handlarna

Stark optimism bland Sveriges e-handlare men vikande framtidstro hos fysiska butiker.

Detta är en tydlig slutsats utifrån Svensk Handelsbarometer som för första gången mäter förväntningarna för e-handelsbranschen specifikt.

Den svenska e-handelsbranschen som helhet växte med 16 procent under 2017. Tillväxten har varit gällande under en lång rad år och framtiden kommer inte se annorlunda ut. Åtminstone inte om tillförsikten och optimismen hos svenska e-handlare blir verklighet.

Handelsbarometern som presenteras av Svensk handel redovisade i mars månad för första gången framtidstron hos e-handlarna specifikt. Resultatet av undersökningen är tydligt.

Optimismen är högre och stigande och hos e-handlarna jämfört med den fysiska handeln där känslan inför framtiden går i motsatt riktning.

Bland Askås växande skara av e-handelskunder är det enkelt att hitta exempel på tillväxt och framtidstro. Vi har ställt tre frågor till fyra e-handlare som använder sig av Askås e-handelsplattform. Det handlar om Desenio, SmartaSaker, SoffaDirekt och Modevillan.

Frågeställningar

1. Hur ser ni på den framtida utvecklingen i ert företag och vad baserar ni detta på?

2. Är en positiv utveckling för e-handel förenad med en sämre utveckling i fysiska butiker eller går det att lyckas i bägge kanalerna?

3. Har ni några konkreta satsningar på gång för att fortsätta vara framgångsrika online?

Svaren hittar ni via länken. Klicka här