Skydd går hand i hand med branding på sociala medier

[KRÖNIKA] Vi tänker ofta på sociala medier som perfekta kommunikations- och marknadsföringsverktyg, tack vare att de erbjuder möjligheter till bred exponering, branding och dialoger med specifika målgrupper mm.

Kevin Day, MarkMonitor

Dock funderar vi inte lika ofta på de negativa aspekterna av SoMe. Inom de senaste åren har bedrägerihotbilden mot SoMe och dess användare eskalerat. Kopiering och bedrägerier är inte längre något som bara drabbar internationella varumärken. Risken är idag betydligt större att även mindre företag drabbas. 

Men hur illa kan det då gå? Ordentligt illa är svaret. Bedragarna kan utge sig för att vara eller representera ditt företag eller varumärke med hjälp av legitima bilder, namn och logotyper, som ger dem trovärdighet. De kan även etablera beundrarsidor och vara en idealisk plattform för att leda kunderna till tvivelaktiga köpsajter som säljer förfalskningar. Dessutom kan bedragarna skapa phishing-länkar till falska kampanjer för att stjäla besökarnas identitets- och kortuppgifter. Genom “likes” och “re-tweets” kan de dessutom blixtsnabbt sprida sina cyberattacker.

De flesta känner nog redan till ovanstående risker, men det är viktigt att beakta att SoMe-skyddet inte längre bara är en uppgift för företagens IT-avdelning. Om bedragarna lyckas med sina tilltag får det en stor inverkan på kundernas uppfattning om ditt varumärke. Då blir det plötsligt en kommunikationsuppgift, eftersom skydd och branding går hand i hand på sociala medier.

Trestegsprincipen för SoMe-skydd

Det första skyddssteget är registrering – oavsett storleken på ditt företag eller varumärke. Vissa SoMe-plattformar erbjuder företag möjlighet att bevisa sin legitimitet genom att addera ett ”verifierat” varumärke. Om plattformen inte erbjuder ett sätt att visa att du är den sanna varumärkesägaren, bör din webbplats innehålla information och länkar till dina olika profiler på sociala medier. Du bör även hålla koll på nya plattformar och appar som dyker upp, så att du kan registrera dig och dina webbadresser även på mindre sociala medier.

Nästa skyddssteg stavas övervakning. Här räcker det inte bara att på måfå övervaka Facebook, Instagram och LinkedIn, vilket är både tidskrävande och tråkigt. Ett råd är att köpa dig fri från detta. Det finns program för automatiskt övervakning av sociala medier för personifikation och missbruk av varumärken. På grund av att den digitala utvecklingen går så pass snabbt är det vikigt att ha en löpande övervakningsprocess av SoMe, så att nya platser och appar inte förbises.

Det tredje och sista skyddssteget är att agera snabbt när ett bedrägeri upptäcks. Du kan t ex försöka att själv interagera med bedragarna, samtidigt som det är ofta nödvändigt att rapportera dem till själva plattformen, med dess olika regler och användarvillkor. Men trots att alla sociala medier gör sitt bästa för att skapa en säker användarmiljö, kan de självklart inte övervaka alla varumärken. Men om företag fokuserar på att arbeta med ovanstående tre skyddssteg, så har de kommit en bra bit på väg mot att skydda sina varumärken och samtidigt förbättra sina kund-, fan- och följarrelationer, samt den allmänna bilden av företaget.

Av: Kevin Day, Senior Director EMEA Sales, MarkMonitor