Serieentreprenören Sven Hammar går in i Webgallerian -nyemission genomförd om 3½ miljoner kronor 

Sven Hammar, serieentreprenör inom IT, tar en plats i styrelsen för det svenska e-handelsföretaget Webgallerian.

Sven Hammar

”En drömvärvning för vårt företag”, säger Webgallerians grundare Ingemar Gleissman. Webgallerian är en ”galleria på nätet” som satsar på att bli Nordens största marknadsplats på nätet.

Sven Hammar har enhälligt invalts i styrelsen för Webgallerian, en marknadsplats på nätet som samlar svenska mindre och medelstora e-butiker av hög kvalitet. Detta skedde samtidigt som Webgallerian genomförde en nyemission på 3,45 miljoner kronor från såväl befintliga som nya delägare.

Sven Hammar är en känd svensk serieentreprenör inom IT, säkerhet och applikationsprestanda. Han grundade säkerhetsföretaget Celo Communications i Silicon Valley på 90-talet samt det svenska IT-företaget Apica System år 2005 och har varit VD för det senare i över ett decennium.

–      Vi är mycket glada över att få Sven i vår styrelse. Hans erfarenhet och kompetens inom prestandatester, IT-säkerhet, produktpositionering, teknikutveckling, försäljning, affärsförhandling samt entreprenörskap och ledarskap blir ovärderlig för oss i våra kommande expansionsplaner, säger Ingemar Gleissman, grundare och VD, Webgallerian.

–      Jag har jobbat med ledande aktörer inom e-handel i många år och är övertygad om att marknadsplatser på nätet kommer att bli ännu mycket större de närmaste åren. Webgallerian ligger här helt rätt med sitt erbjudande och affärskoncept och jag ser fram emot att få bidra till företagets utveckling, säger Sven Hammar.

Marknadsplats för mindre e-handlare med fokus på social shopping

Webgallerian är en marknadsplats på nätet som samlar svenska mindre och medelstora webbutiker under ett och samma tak, i en galleria på nätet, med egna butiksnamn och ett fokus för kunderna på upplevelser, kvalitet och social shopping. Gallerian har ett flertal lojalitetsprogram och medlemstjänster som uppmuntrar till besök och shopping och som stärker marknadsplatsens attraktionskraft hos mindre och medelstora e-handlare. Butikerna får en attraktiv marknadsförings- och säljkanal och dessutom hjälp med betalningar och logistik.

–       Vi har ett väl utmejslat koncept med redan 140 anslutna webbutiker som erbjuder fler än 425 000 produkter på en typ av marknadsplats som internationellt sett visat sig mycket framgångsrik. Målet är att samla Sveriges 500 bästa e-butiker under ett och samma tak. Vi är redo för en snabb nordisk expansion och med kapital från den nyligen genomföra nyemissionen kan vi accelerera marknadsföring och tillväxt, säger Ingemar Gleissman.

Marknadsplatser på nätet växer stort med framgångsrika sajter som Amazon, Alibaba och JD.com. Webgallerian tror på snabb tillväxt för gallerian, branschen och e-handel generellt.