Sellpy expanderar med betallösning från Stripe

Genom att göra det lätt för människor att sälja sina gamla prylar har Sellpy på knappt fyra år blivit en av den nya delningsekonomins verkliga raketer.

Nu är det dags för expansion, både i Sverige och världen.

Sellpys affärsidé är enkel: vem som helst som har gamla kläder, skor eller andra prylar liggande kan beställa hem en speciell påse från Sellpy som sedan hämtar och säljer grejerna. De enda villkoren är att det ska vara helt och rent, rymmas i påsen och kunna säljas för åtminstone 50 kronor.

Det konceptet blev en snabb succé. Sedan 2014 har Sellpy vuxit från ingenting till att omsätta uppåt 90 miljoner kronor årligen och ge jobb åt drygt 150 medarbetare. I fjol sålde Sellpy mer än en miljon prylar. Än så länge finns verksamheten i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.

Det hela startade när Michael Arnör återvände till Sverige efter några år i USA. Han fann sitt gamla pojkrum belamrat med prylar han inte längre var intresserad av. Han började sälja av på existerande köp- och säljsajter men insåg att det var en långsam och opraktisk process. Det gjorde att han tillsammans med medgrundarna Oskar Nielsen och Philip Gunnstam snart såg en affärsmöjlighet.

”Vi kallade företaget Sellpy som en förkortning av Sell Help, med ett extra ’y’ för att få loss domännamnet”, berättar Michael Arnör. ”Allra först testade vi tjänsten på oss själva, sedan lanserade vi och åkte länge, i ungefär åtta månader, runt med tunnelbanan och samlade upp grejer folk ville sälja. Men nu har vi egna bilar och en väloljad organisation.”

Sellpy startades med bästa tänkbara timing, just när frågor om miljö och hållbarhet var på allas läppar och delningsekonomin tog fart tillsammans med intresset för vintage.

Hur mycket säljaren får tillbaka beror på värdet på de varor som skickas in. Merparten av försäljningen går via Tradera. Påsar att lägga grejerna i beställer man gratis från sellpy.se.

I början sköttes transaktionerna med gireringar och swish men snart valde Sellpy att använda Stripe. ”Det är lätthanterat och stabilt”, säger Michael Arnör, ”och enkelt att implementera. Jag kunde göra det själv, trots att jag knappt vet någonting om kodning. Och vi ville ha ett kassasystem där kunderna kan checka ut med ett enda klick.”

Med den raketutvecklingen är det knappast förvånande att Sellpy nu siktar på att expandera såväl i övriga Sverige som internationellt. Därmed ökar kraven på stabila och lätthanterade IT-system, inte minst för att sköta alla betalningar som flödar till och från Sellpy.

”Det är väldigt roligt att få hjälpa ett så framgångsrikt företag med så stor potential”, säger Felix Huber, nordeuropachef på Stripe. ”Vi tittar på att leverera Connect-plattformen till Sellpy och därmed blir de redo att på allvar ta sig an den globala marknaden.”