Schibsted köper norskt e-handelsföretag

Rabatter är big business. Det är något som det norska företaget KickBack har upptäckt. Hittills i år har över 1 miljard näthandelskronor gått via plattformen i Norge, Sverige, Danmark och Polen.

Från vänster: Arne Kepp, Mats Staugaard och Magnus Kolstad

Nu köper mediegiganten Schibsted gründerföretaget som har specialiserat sig på rabatter och näthandel.

– Detta sätt att handla online är fortfarande relativt outforskat av både kunder och butiker, säger grundaren Mats Staugaard.

År 2009 startade Mats, tillsammans med barndomsvännerna Arne Kepp och Magnus, företaget Kickback. Sedan dess har antalet anställda tredubblats, omsättningen har ökat mångfaldigt – och i somras köpte Schibsted alla aktier i företaget.

– Vi får rabattkoder från nätbutiker. Dessa används av våra användare för att få en bättre deal och av våra partners för att öka lönsamheten, hitta nya kunder och ändra konsumenternas beteende. Nätbutikerna betalar provision per försäljning i efterskott. Vi är därför i huvudsak en försäljningskanal, betonar Staugaard.

Från lojalitetsprogram till e-handelsplattform

I starten var företagets affärsidé lojalitetsprogram. Sedan dess har Kickback breddat sin e-handelsplattform och idag innefattar den även rabattkoder och innehållsmarknadsföring. Detta har bidragit till att företaget har växt väldigt snabbt och att över 1 miljard e-handelskronor har passerat genom dess plattform. Under hösten har Kickback kunnat fira expansioner till både Danmark och Polen.

– Rabattkoder konverterar väldigt bra på grund av att de fungerar «instantly», användarna känner att de sparar pengar där och då. Nätbutikerna måste självklart alltid nå ut till nya kunder men de tjänar också väldigt mycket på merförsäljning till existerande kunder. Det är dyrt att skicka varor. Därför är den en win-win-situation om butikerna kan erbjuda rabatt mot att kunderna ökar ordervärdet i varukorgen. Vi har plattformen som gör detta möjligt, säger Kickback-grundaren.

Nu ser Mats och resten av teamet fram emot att satsa internationellt. Skandinavien och Polen är bara början.

Att vara en del av Schibsted Growth är uteslutande positivt. Vi får tillgång till starka marknadsföringskanaler och har fått väldigt fria tyglar att växa på våra egna premisser. Den internationella växten har möjliggjorts just för att vi är en del av Schibsted. Det är också anledningen att alla vi tre som grundade företaget fortfarande jobbar kvar, säger han.