Salesforce lanserar Financial Service Cloud for Retail Banking – Utnyttjar hela bankens styrka för att förbättra för kunden

Salesforce, världsledande inom CRM, tillkännager idag Financial Services Cloud for Retail Banking, en ny industriapplikation för banker med inriktning mot privatkunder.

Financial Services Cloud for Retail Banking möjliggör en detaljerad personanpassning, intelligent och uppkopplad bankupplevelse som konsumenter har kommit att förvänta sig. Nu kan bankens alla anställda få en komplett vy av sina kunder och jobba tillsammans för att ge kunder bättre service.

Banker står inför ett utmaningar. Kunderna blir allt mer vana vid en sömlös och uppkopplad upplevelse i många delar av sin vardag. Spretiga system och låst kunddata mellan avdelningarna har i många fall gjort det svårt för banker att modernisera sin verksamhet. Som ett resultat har mer än en tredjedel av kunderna separata produkter hos konkurrerande banker. Samtidigt kommer det ständigt nya aktörer på marknaden som tar av både bankernas befintliga affärsverksamheter och kundernas lojalitet.

– Banker konkurrerar inte längre enbart med varandra, säger Rohit Mahna, chef och ansvarig för Financial Services på Salesforce. De jämförs som vilket företag som helst som erbjuder bekväma användarupplevelser. Med Financial Services Cloud for Retail Banking vill vi att kunderna ska lära sig älska sin bank igen.

Financial Services Cloud for Retail Banking

För två år sedan introducerade Salesforce sin första Financial Sales Cloud-applikation, som stöpte om hur förmögenhetsförvaltare interagerade med sina kunder.

Idag stöper Salesforce om hur banker med privatkunder interagerar med sina kunder. Bland innovationerna syns exempelvis:

  • Retail Banking Data Model and Console: all kunddata, som utbildning, anställning, hushållet hela ekonomi, bankkonton, lån och personliga dokument lyfts fram och hanteras via en rollbaserad bankkonsol för att maximera produktiviteten samtidigt som detaljerat personanpassade erbjudanden kan tas fram. Verktyget belyser även kritiska problem genom aggregering av data från flera system och presenterar det i överskådliga listor. Det inkluderar proaktiva uppmaningar för hänvisningar och uppgifter. Utöver det kan bankpersonalen fånga upp kundens behov och mål, vilket gör att rätt person kan kopplas in omedelbart för att rekommendera passande lösningar som hjälper kunder att nå sina finansiella mål.
  • Salesforce Einstein ger behovsbaserade hänvisningar: Med hjälp av Einsteins maskininlärning kan bankpersonalen automatiskt identifiera och agera på de högst prioriterade hänvisningarna. Nya uppteckningar, komponenter och hänvisningsprofiler hjälper bankpersonalen att sortera och samarbeta över olika avdelningar inom banken för att ta hand om de behov som kunden har. Som exempel, om en kund ökar sina månatliga insättningar och visar intresse för finansiell planering kan den personliga bankmannen enkelt referera kunden till bankens ekonomiska rådgivare som omedelbart presenteras för kunden och alla dennes behov.
  • Flexibel bankplattform och ekosystem: nu behöver banktjänstemän inte längre hoppa mellan olika system för att komma åt arbetsflöden och processer. Med flexibla API:er och ett rikt ekosystem från partners kan bankerna enkelt utöka funktionaliteten i Financial Services Cloud för att matcha de ständigt växande behoven. Det gäller dels hantering av interna processer, men plattformen kan även användas för att bygga appar.

Tillgänglighet

Financial Services Cloud for Retail Banking kommer göras tillgänglig under oktober 2017.