Så lyckas du online – unik eyetrackingstudie av dagligvaruinköp på nätet

Att det är enkelt och går snabbt är det som får shoppern att välja att handla online istället för i butik.

Shoppern online exponeras för i snitt 380 artiklar.

För att fånga shopperns uppmärksamhet gäller det att produkterna hamnar högt upp på sidan, att ha tydliga produktbilder samt att finnas med under ”Aktuella erbjudanden”. Det visar DLFs nya studie Sanningens ögonblick online som tagits fram av Retail Academics.

Se till att era produkter hamnar högt upp – 3 av 4 köpta produkter valdes från rad 1-6

De flesta artiklar som inhandlas online köps från de översta raderna på sidorna. Oavsett om shoppern söker via kategorier i menyfältet eller via sökord gäller det därför att hamna bland de översta raderna av artiklar.

Se till att ha onlineanpassade bilder som är lätta att uppmärksamma

Använd stora, tydliga produktbilder och bra produktnamn som fångar shopperns uppmärksamhet i artikelflödet och därmed ”sticker ut” i hyllan. Shoppern får då en bättre överblick och kan lättare fatta ett köpbeslut.

Gör era produkter sökbara på generisk nivå – 86 procent av alla textsökningar var generiska

För att fånga de shoppers som söker via sökfältet är det viktigt att artiklarna går att söka med generiska namn, snarare än specifika produktnamn. Hela 86 procent av alla textsökningar i studien var generiska, som till exempel mjölk, ost eller tvättmedel.

Se till att ha erbjudanden – hälften av alla shoppers besöker sidan ”Aktuella erbjudanden”

Säkerställ att era artiklar finns med på specialsidan Aktuella erbjudanden för att få god exponering. Många shoppers börjar sin inköpsrunda här för att fynda och inspireras. Sidan besöks av hälften av alla shoppers som i snitt köper 5 olika artiklar. Övriga specialsidor som Bäst i test, Köpbara recept, Nyheter och Ekologiska varor har mycket lägre besöksfrekvens, 2 – 16 procent. Aktuella erbjudanden är motsvarigheten till den fysiska butikens eftertraktade gavelexponeringar.

Andra intressanta fakta från studien

Genomsnittskvittot för onlineinköpet ligger på strax över 800 kr, oavsett om köpet görs via dator eller mobil. Tiden för inköpet ligger på i snitt 17 minuter via dator och 15 minuter via mobil. Shoppern som handlar online exponeras för i snitt 380 artiklar och fokuserar tydligt på i snitt 180. Av dessa artiklar köper sedan shoppern 20 stycken. Via mobilen fokuserar shoppern på betydligt färre artiklar, i snitt 65 stycken. I slutänden köper dock mobil-shoppern ungefär samma antal artiklar, 18 stycken.

Hela 9 av 10 shoppers köpte något oplanerat. Flest oplanerade köp gjordes inom färskvaror. Konverteringsgraden – det vill säga ett kategoribesök som leder till ett faktiskt köp – var hög för de flesta kategorier, i genomsnitt 80 procent. För Mejeri & Ost och Frukt & Grönt var den hela 98 procent medan den var 11 procent för sidan Varukorg & kassa. Att en av 10 shoppers köper i ”kassalinjen” innebär ändå en dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med i fysiska butiker

Studien är framtagen av DLF i samarbete med Retail Academics och inköpen gjordes från Mathem och Coop Online, via dator och mobil.