Räcker det inte med kraschnyheter nu?

[KRÖNIKA] Räcker det inte med kraschnyheter nu?

Försommaren bjöd på något av en kavalkad av krascher för svenska IT-system. Lagom till löning dök hela Klarnas tjänst och kunder som hade bråttom med fakturor fick manuellt maila in dem till kundsupporten. I samma veva tog SJ:s bokningssystem en tupplur, vilket förvisso ledde till att tågpassagerarna fick åka gratis. Sen var det dags för Swish att gå ner, vilket effektivt satte stopp för kommersen hos mer eller mindre varenda loppmarknad, Blocketsäljare och gänget som brukar dela lunchnotan med tjänsten. Som grädde på moset passade SJ på att stanna ytterligare en gång, precis när vi trodde att allt var över.

Detta i landet lagom som snart inte vet vad fysiska kontanter är. 18 procent av landets betalningar sker med kontanter, 36 procent av befolkningen säger att de aldrig använder kontanter och 60 procent av oss har registrerat ett Swish-konto. Inte så konstigt att forskare på KTH lyckats sätta datumet 24 mars 2023 som dödsruna för våra kontanter, även om det i praktiken kommer ske tidigare. Samtidigt är det allt fler butiker och restauranger som slutar med kontanthantering helt för att både förenkla och minska rånrisker. Samma sak gäller åt andra hållet, eftersom det numera tycks vara en halv vetenskap att hitta ett bankkontor som vill befatta sig med dina fysiska sedlar.

Googlemetoden

Det rimmar ganska illa, eller hur? Vi är i allt större utsträckning beroende av olika digitala tjänster för att hantera precis alla aspekter av vår ekonomi och vardagen i allmänhet. Tar det stopp står vi handfallna, antingen eftersom det inte finns något alternativ eller för att de tillgängliga alternativen är enormt mycket mer omständliga än det vi vant oss vid.

Anledningarna bakom driftstopp kan såklart vara precis hur många som helst. Men är det inte dags att företagen som erbjuder de här tjänsterna börjar titta på hur andra aktörer löst tillgänglighetsfrågan? Kanske finns det modernare alternativ som både är mer kostnadseffektiva och mer driftsäkra än traditionell IT-infrastruktur, bara man vågar ta steget?

Det finns ett annat sätt att se på saken. Om du tänker efter, när var senaste gången du inte kunde googla något du undrade över?

Är det för att webbsökningar är extremt simpelt och därför alltid funkar? Eller kan det bero på Googles hela IT-miljö är uppbyggd på en smart web scale-mjukvara som designats för att kunna hantera att hårdvara går sönder och att det inte ska finnas enskilda punkter som kan sänka ett helt system?

Tänk om företagen som håller hela vår vardag i sitt grepp använde en liknande lösning. Så att det inte behövde gå en vecka utan att vi kan betala räkningar eller att vi får gratisbiljetter för att en aktör inte kan sköta sin uppgift.

Google är knappast ensamma om sin lösning, så varför inte varenda företag med minsta gnutta självrespekt inte kastat sig över den här typen av lösningar för att slippa strul och sänkt förtroende är en gåta.

Peter Källviks, Nordenchef Nutanix