Quality Hotel lanserar röststyrning i konferenslokalerna
Hem NYHETER Quality Hotel lanserar röststyrning i konferenslokalerna

Quality Hotel lanserar röststyrning i konferenslokalerna

Publicerat av: Redaktionen

Snart ger röstassistenten Amazon Echo svar på tal i konferenslokalerna på Quality Hotel.

Quality Hotel lanserar röststyrning i konferenslokalerna 1

Stor innovation i liten förpackning.

Från och med idag kommer fyra av kedjans hotell att utrustas med teknik som gör det möjligt för konferensgäster att kommunicera med personal, beställa kaffe eller välja musik via röstkommando. Tjänsten är ett led i kedjans arbete med att utveckla spännande tjänster som bygger på ny teknik.

Enligt Google sker idag 20 procent av alla sökningar på mobila enheter via röststyrning. Som ett led i denna utveckling genomför Quality Hotel ett pilotprojekt där röstassistenter installeras i konferensavdelningarna på Quality Hotel 11 & Eriksbergshallen (Göteborg), Quality Hotel View (Malmö), Quality Hotel Friends (Stockholm) samt Quality Airport Hotel Gardermoen (Oslo). Med tjänsten kommer gäster kunna styra tekniska funktioner samt få personlig service genom att tala med en utplacerad Amazon-enhet som i sin tur kommunicerar med hotellets personal via sms. Efter att Amazon Echo testats på de utvalda hotellen kommer tjänsten och dess funktionalitet att utvärderas. Faller allt väl ut är förhoppningen att tekniken ska introduceras på övriga Quality Hotel i Skandinavien.

– Vi befinner oss i en tid där efterfrågan och användandet av röstassistenter växer lavinartat. I vår ambition om att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen undersöker vi ständigt nya alternativ som kan förenkla, effektivisera och lyfta upplevelsen för våra gäster. Amazon Echo gör det lättare och roligare för hotellvärdar och mötesentusiaster att komma i kontakt med varandra och få snabb respons. Detta är ett bra exemplet på hur teknik kan användas för att förbättra serviceupplevelsen, säger Susanna Ståhl, Director of Operation, Quality Hotel Sverige & Danmark

Förutom att få kontakt med hotellets personal så kommer gästerna också direkt kunna få svar på frågor.

Tekniken kommer efter hand utvecklas och det innebär att ny funktionalitet och tjänster kommer att tillkomma. Systemet lär sig och utvecklas för varje fråga den får och kommer därför behöva en intrimningsperiod.

– Vi kommer hantera det här systemet på samma sätt som när vi introducerar och lär upp en ny medarbetare. Med stort hjärta, pedagogik och öppenhet så kommer vi minimera risken för att gästen ska mötas av “Nu förstår jag inte vad du säger”och istället få en fullgod och effektiv service. Eftersom många människor är på konferenser varje dag, är hotell perfekta ställen att testa ny teknik och användarvänlighet, säger Ståhl.

Relaterade Artiklar