Premiär för Innovativt fysiskt och digitalt butikskoncept

Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room på Köpmansgatan i Nordstan.

Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna mellan fysisk och digital handel med potentialen att förändra retail i grunden.Under en månad kommer de befinna sig i pop-upbutiken på Köpmansgatan i Nordstan.

I ”The Fitting Room” kan kunden prova fullt sortimentet av kläder från det nya livsstilsvarumärket Wacay och skor från göteborgska Sneaky Steve på en yta om 63 kvadratmeter. Beställningarna läggs av kunderna på interaktiva touchskärmar. Det betyder att personalen kan lägga all sin tid på att serva kunderna. Beställningen levereras sedan direkt hem från respektive varumärkes centrala e-handelslager. Detta bidrar till att butikerna minskar sin kapitalbindning och även kostsamma utförsäljningar.

– Här ges kunderna möjlighet att utforska, prova och beställa skor från hela vårt tillgängliga online-sortiment. Tack vare att kunden provat ut skon innan beställning, drabbas vi inte heller av någon kostsam returhantering.” – säger Måns Månsson, VD och grundare, Sneaky Steve.

Alla produkter är märkta för att kunden enkelt ska kunna ta del av dess historia och varumärke. Det handlar om allt från designerns tankar till information om hållbarhet och konkreta egenskaper som adderar värde till produkten. I provrummet kan kunden spegla sig i en valbar virtuell miljö där musik, ljus och bild bidrar till att ta fram den rätta atmosfären.

-The Fitting Room är på många sätt vad vi önskar av framtidens butik. En arena för upplevelser av varumärket i en sammanhållen kundresa mellan digitala och fysiska kanaler. Här får vi möjlighet att bygga en relation med våra kunder genom att presentera storyn om Wacay och våra produkter, säger Jonas Eriksson, VD och grundare Wacay.

Bakom projektet The Fitting Room står Retail tech-bolagen Touchtech och Vertiseit som är specialiserade på digital transformation av fysisk retail. Syftet med projektet är att driva utvecklingen i branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på konceptet. Butiken kommer att ligga på Köpmansgatan och kommer att hålla öppet under en månad.