PlayGiga ser molnbaserade spel som nästa stora möjlighet för telekom- och medieföretagen

Spansk startup vill förändra spelmarknaden på samma sätt som Netflix och Spotify gjort för video och musikindustrin via sin B2B White Label-tjänst.

Efter en lyckad lansering med telekomföretaget TIM Italy i Italien och med telekomjätten Turner´s Digital Ventures & Innovation Group i Latinamerika, accelererar PlayGiga sin utrullning i Europa, USA och Asien under 2018. Till skillnad från andra streaming-baserade B2C-spelplattformar riktar sig PlayGigas tjänst direkt till telekom och medieföretag och internetleverantörer (ISPer) som redan erbjuder video- och musiktjänster till sina prenumeranter.

Javier Polo, VD för PlayGiga, framhåller att spelmarknaden utgör ett gyllene tillfälle för telekom och medieföretag som önskar differentiera sitt utbud och erbjuda nya tjänster för att behålla sina existerande prenumeranter:

– Vi har sett hur musik, film och TV industrin förändrats i grunden av on-demand tjänster. Vi bedömer att samma sak sker i den globala spelindustrin i takt med att den blir allt mer tillgänglig. Medan on-demand tjänster inom video och musik i huvudsak konkurrerar med traditionella distributionskanaler, ser vi att molnbaserade spel har större potential eftersom det kan nå en helt ny typ av publik.

Med en värdering på över 109 miljarder dollar (USD), står spelindustrin för 22 procent av vad den globala nöjesindustrin spenderar, om man räknar samman spel, musik, film, TV och video. Även om det finns andra företag som erbjuder molnbaserade spel är PlayGiga den enda aktören som uteslutande riktar sig direkt mot företagsmarknaden.

PlayGiga riktar sig mot familjer och inte storspelare. Familjer vill i allmänhet inte spendera pengar på dyr hårdvara utan önskar en lättanvänd lösning som innehåller effektiv föräldrakontroll och en omfattande katalog över godkända spel.

På en konkurrensutsatt global marknad letar operatörer och ISPer aktivt efter on-demand tjänster, som både särskiljer dem och adderar värde för deras existerande prenumeranter.

PlayGigas betraktar spel som en naturlig förlängning av kundföretagens existerande erbjudande inom musik och video:

– Det finns miljontals spelare som inte har råd med den senaste konsolen eller datorn, men som vi vet med glädje kommer välja att prenumerera för att få tillgång till samma spel via sin TV eller laptop. Vår affärsmodell har potential att generera nya inkomstströmmar för distributörer och telekomföretag, och samtidigt erbjuda miljoner spelare en möjlighet att spela trippel A-rankade spel som de annars skulle aldrig haft råd eller tillgång till, säger Javier Polo.

Tack vare sin patentsökta teknologi, har PlayGiga möjlighet att erbjuda streaming med extremt låg tidsfördröjning (30ms), med bibehållen hög grafik och spelupplevelse. Det är lika bra som den upplevelse man får via en traditionell konsol men till ett betydligt lägre pris. PlayGiga levererar en bättre spelupplevelse, som innebär att telekom- och medieföretag kan erbjuda tjänsten till ett konkurrenskraftigt och attraktivt pris för sina prenumeranter.

I Italien använder telekomföretaget TIM, PlayGiga för sin TIMGAMES tjänst. I Argentina har tjänsten lanserats under varumärket Gloud Games som en del av Turner International. PlayGigas White Label-tjänst fungerar via en set-top box för spel på TV eller via dator på både Windows och Mac OS. Det planeras också för att stödja spela via Smart TV.

Med en låg månadskostnad och en katalog med över 150 hög-kvalitativa spel, riktas PlayGigas erbjudande till slutanvändare som redan är bekanta med bekvämligheterna och enkelheten av andra on-demand tjänster, som frigör dem från att investera i dyra hårdvaror eller speldatorer.