Paysons e-handelsindikator visar: E-handlarna hoppas på lågtryck i sommar – men förutspår högtryck på nätet

Maj har inneburit värmebölja på de flesta håll i landet och till mångas förtjusning spår metrologer att värmen kommer hålla i sig.

Bra tycker de flesta, men e-handlarna hoppas på sämre väder. Det visar Paysons nya e-handelsindikator där hundratals e-handlare svarat på frågor kring förväntningarna på näthandeln i sommar. Så många som var tredje e-handlare spår att juni, juli och augusti kommer bli heta försäljningsmånader.

Paysons senaste e-handelsindikator, där 454 svenska e-handlare deltagit, framgår det tydligt att ett högtryck är på väg att dra in över nätet. Tre av fyra spår nämligen ökad tillväxt under juni, juli och augusti varav 32 procent förväntar sig en stark tillväxt. För att försäljningen ska gå bra hoppas de flesta e-handlarna på dåligt väder i sommar. Bäst för affärerna vore lågtryck.

Hela 52 procent skulle föredra regn eller kyla.

Den största utmaningen de kommande tre månaderna blir enligt e-handlarna den hårda konkurrensen på marknaden. Även ineffektiv marknadsföring och låg efterfrågan på deras produkter tros påverka försäljningen negativt. De branscher som e-handlarna inte tror kommer få det problemet är de som säljer byggvaror och trädgårdsartiklar samt sport- och fritidsprodukter. Enligt e-handlarna kommer däremot böcker och media överraskande nog skörda minst framgång online i sommar.

– Många e-handlare vittnar om en utebliven eller negativ tillväxt under de senaste tre månaderna. Nu förväntar sig majoriteten däremot en vändning i försäljningen. Något som bland annat är beroende av vädret framöver. Sol och värme medför att färre konsumenter sitter framför skärmarna. Därför är det viktigt att anpassa e-butiker med exempelvis responsiv design och smidiga betallösningar så att man enkelt kan handla från stranden, segelbåten eller i bilen på väg till landet, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på under sommaren 2018:

1. Byggvaror & trädgård                             29 %

2. Sport & fritid                                           21 %

3. Kläder & skor                                         15 %

4. Skönhet & hälsa                                      9 %

5. Hemelektronik                                         6 %