Orkla samarbetar med Accenture för att utveckla digitala tjänster och öka försäljningen med hjälp av SAP S/4HANA

Orkla, en ledande aktör inom dagligvaruhandel och storhushåll, har valt Accenture för att utveckla en teknologi-plattform baserad på SAP S/4HANA.

Jens Bjørn Staff, CFO på Orkla

Plattformen ska fungera som en flexibel, datadriven, intelligent bas för skapandet av nya digitala tjänster och generera fortsatt tillväxt samt förbättra samarbetet mellan företagen inom koncernen.

Den nya plattformen, baserad på SAP S/4HANA, kommer att bidra till att Orklas affärsprocesser blir mer flexibla och skalbara. Plattformen kommer också möjliggöra för Orkla att ta snabba och smarta beslut med hjälp av analyser från stora mängder data.

Syftet med analyserna är att underlätta för Orkla att tillgodose behoven hos deras internationella och breda konsumentbas, exempelvis genom förbättrad kundsupport och snabbare lansering av nya produkter.

– Vi investerar i en lösning som ska fungera som grund för en fullskalig digital omvandling, ökad tillväxt och förbättrat samarbete mellan Orkla-företagen. Vi valde Accenture som partner i vår digitaliseringsresa tack vare tidigare framgångsrikt samarbete, samt deras betydande erfarenhet av att arbeta inom konsumentindustrin och med SAP S/4HANA., säger Jens Bjørn Staff, CFO på Orkla.

Patrik Nylander, ansvarig för Consumer Goods & Services på Accenture i Norden, säger:

– Eftersom konsumentindustrin just nu är utsatt för kraftfull omvälvning och snabba förändringar, måste företagen ständigt anpassa sig och utvecklas. Innovativ teknik är en nyckel för ökad tillväxt. Genom att implementera SAP S/4HANA kan Orkla utnyttja konkurrensfördelar i att snabbare upptäcka och reagera på industrins trender och konsumentkrav i realtid.