Ny studie: Mobil julhandel går som tåget

En tredjedel av svenskarna köper julklappar via mobilen i år, enligt en ny undersökning.

PayPal har genomfört en studie tillsammans med Kantar Millward Brown på utvalda marknader i Europa om hur människor planerar att göra sina julklappsinköp. Undersökningen genomfördes bland 1 000 personer på varje marknad i åldrarna 18-65 varav hälften var män och hälften kvinnor.

Resultaten visar att svenskar ligger i framkant när det gäller e-handel, internationella inköp och att shoppa med sin mobil. 47 procent bekräftar att de kommer att handla julklappar online i år, där mobil shopping blir allt mer populärt. 33 procent av svenskar förväntar sig att använda sin smartphone eller surfplatta för att handla julklappar, där möjligheten att göra köpet direkt när man får idén, och inte behöva vänta tills man kommer hem till sin dator, uppges vara det främsta skälet.

Svenskar inledde sin julhandel tidigare än någon annan i undersökningen. 17 procent hade köpt sina klappar redan i oktober, jämfört med undersökningssnittet på 9 procent. Ökningen av e-handel resulterar också i att fler börjar leta klappar i andra länder, nästan hälften (49 procent) säger att de planerar att julhandla från nätbutiker utanför Sverige i år.

”Det är roligt att se att svenskar förhåller sig allt mer positiva till att handla på nätet, även i juletider. Mobilhandeln blomstrar och internationella julklappsköp är nästan på samma nivå som inhemska”, säger Jonas Breding, Skandinavienchef på PayPal.

Det finns flera anledningar att handla online. Svenskar uppger att slippa stå i köer i affären (81 procent), spara tid (76 procent) och att få ett större urval av produkter (71 procent) som de främsta. Men konsumenter uttrycker också oro för att köpa varor på nätet. Mer än hälften (54 procent) ogillar att man måste betala separata fraktkostnader när man handlar från olika butiker. Att man också behöver registrera sig på många sajter för att handla eller oroa sig för att få fel eller en skadad produkt ses båda som hinder av 49 respektive 39 procent av de svarande.

”Det här stämmer överens med vår övriga data om e-handel. En enkel och smidig shoppingupplevelse är väldigt viktigt för kunderna, precis som möjligheten att kunna få ersättning för returavgifter om man inte är nöjd med sitt köp”, säger Jonas Breding.

Undersökningen inkluderar Sverige, Tyskland, Frankrike, Ryssland, Italien, Nederländerna, Tjeckien, Polen och Spanien och genomfördes i november i år. Undersökningen finns bifogad.